marketing,branding,sales,negotiation

مشکل «برند» در ایران

مشکل «برند» در ایران، شکاف میان گفتار تا عمل است

استاد بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی

دکتر احمد روستا

هر ساله کشورها و شرکت‌ها توجه بیشتری بر موضوع برند در بازار جهانی دارند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا در کنار کسب سود و درآمد سالانه،‌ بر ارزش برند خود نیز بیفزایند.

 

در این میان،‌ برندهای ایرانی نتوانسته‌اند حضوری در بازارهای جهانی داشته باشند. دکتر احمد روستا، استاد بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی عوامل اصلی ناتوانی برندهای ایرانی از حضور در کنار برندهای بزرگ جهان را در گفت‌وگویی که با صمت داشت، مطرح می‌کند.

 

وضعیت برندسازی در ایران چگونه است؟
برند یا واژه فارسی آن به نام شناسه، به عنوان یکی از عوامل ارتباطی بین هر محصول و سازمان با انواع مخاطبان به ویژه در بازارهای گوناگون و در عرصه جهانی است. اما واقعیت برند در جامعه ما، شکاف و فاصله بین خواستن و گفتار تا عمل و رفتار است. به این معنی که اگرچه ما شاهد استقبال بسیار خوبی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهت برندسازی و ایجاد برند ملی در سال‌های اخیر بوده‌ایم اما در عمل این اتفاق نیفتاده و کمتر شاهد آنچه که به عنوان پدیده برندسازی در جهان مطرح است، بوده‌ایم.

 

دلیل این شکاف میان گفتار تا عمل، در این حوزه چیست؟
دلیل اصلی آن، بی‌توجهی به واقعیت برندسازی به عنوان یک فرآیند بلندمدت، استراتژیک و همراه با مجموعه‌ای از عوامل اخلاقی و نگرشی است. عامل دیگر دخیل در این شکاف، نبود باور واقعی در مورد پدیده برندسازی است. صاحبان بنگاه و شرکت به این اعتقاد نرسیده‌اند که نام تجاری می‌تواند عامل پایداری یک کالا یا خدمات در بازار باشد و سودآوری شرکت‌ها را گره‌خورده با برند آن شرکت نمی‌دانند. نداشتن بردباری در به ثمر رسیدن برند در بازار عامل دیگر در ایجاد این شکاف است. از دلایل دیگر در این خصوص، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌های لازم، نداشتن الگوی مناسب و همچنین کمرنگ بودن دیدگاه‌های استراتژیک در این زمینه است. در نهایت، مهم‌ترین عاملی که باعث شده تا این پدیده در جامعه ما چندان موردتوجه جدی قرار نگیرد، آماده نبودن شرکت‌ها برای برندسازی به عنوان یک مزیت اقتصادی است.

 

راه حل رفع این معضل و تغییر این نگاه چیست؟
به نظر من مهم‌ترین عاملی که شرکت‌ها را به سوی برندسازی سوق خواهد داد، وجود رقابت و آگاهی از این موضوع است که مشتریان و مصرف‌کنندگان کسانی را انتخاب می‌کنند که به این نکات اهمیت دهند و اعتمادسازی را سرلوحه اقدامات تجاری خود کرده باشند. مهم‌ترین راه برای جلب اعتماد، ایجاد نامی است که هر روز بر ارزش آن افزوده شود و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نشود. این مسائل در فضای رقابتی برندها نقش مهمی دارد، زیرا مردم مراقب خرج کردن خود هستند و معمولا کالاها و محصولات از شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که اعتبار بیشتری دارد. برند یک وسیله ارتباطی جهت شناساندن خود به دیگران و شناخته‌شدن توسط دیگران است، این همان چیزی است که در برندسازی حرفه‌ای و قوی باید در نظر داشت.برای ایجاد این نگاه نیز پیشنهاد می‌شود هر یک از بنگاه‌ها برای برندسازی، علاوه بر آمادگی کافی، با تکنیک‌ها، مهارت‌ها و فنون آشنا شوند تا بتوانند در این مسیر گام‌های اصولی و منطقی را بردارند.

 

دولت‌ها در این مسیر برای رسیدن به هدف برندسازی، چه کمکی می‌توانند کنند؟
به نظر من برند یک پدیده درونی- بیرونی است و مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برند، نوع نگرش و باور صاحبان و مالکان یک بنگاه است اما دولت‌ها می‌توانند به عنوان حامی و تسهیل‌کننده برخی از امور نقش‌آفرین باشند، وگرنه دخالت دولت و انتظار از دولت برای برندسازی کاملا دور از واقعیت و غیرمنطقی است.
با وجود اینکه هر روز بر ارزش برندها افزوده می‌شود و کشورهای مختلف در سراسر جهان به دنبال افزایش برند و اعتبار هستند، چرا نامی از برندهای ایرانی در عرصه جهانی دیده نمی‌شود؟
نبود برند ایرانی در میان برندهای برتر جهانی بیانگر دلایل گوناگونی است. نبود ارتباط بین تولیدکنندگان ایرانی با رقبای جهانی آنها به شکل حرفه‌ای، نداشتن محصولات رقابت‌پذیر در سطح جهانی، بی‌توجهی به پدیده‌های نوین و دانش بازاریابی علمی، نبود سرمایه‌گذاری برای ارزش‌های آینده و نبود متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای جهت کمک کردن به بنگاه‌ها و مدیران شرکت‌ها در امر برندسازی است. از طرف دیگر وقتی به کشورهای مختلف در جهان نگاه می‌کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که علاوه بر تلاش بنگاه‌ها به شکل انفرادی یا خصوصی، دولت‌ها نیز چارچوبی را برای مدیریت و نظارت بر فعالیت بر روند برندسازی در اختیار بخش خصوصی و بنگاه‌ها قرار داده‌اند که در ایران بیشتر جنبه سطحی و نمادین داشته است.

منبع smtnews.ir/

 

علی خویه   khooyeh.com  09122991608

مشاور برند و بازاریابی

ساخت ، توسعه و تقویت برند

مجری و مشاور طرح های مهندسی فروش

همکاری با بیش از صدها برند مطرح در زمینه ی توسعه و تقویت سیستم فروش

ارائه ی راهکارهای عملی و مشاور اثر بخش در زمینه بازاریابی و فروش و توسعه ی برند

مدیریت و توسعه ی برند ایجاد و تقویت برند حفظ و توسعه ی برند جذب و نگه داشت منابع انسانی و مشتریان کاهش هزینه های بازاریابی،فروش و برندینگ تقویت برند و سرمایه گذاری بر روی آن برنامه ریزی مالی و بودجه بندی هوشمندانه در راستای توسعه ی برند

مدیریت و توسعه ی برند
ایجاد و تقویت برند
حفظ و توسعه ی برند
جذب و نگه داشت منابع انسانی و مشتریان
کاهش هزینه های بازاریابی،فروش و برندینگ
تقویت برند و سرمایه گذاری بر روی آن
برنامه ریزی مالی و بودجه بندی هوشمندانه در راستای توسعه ی برند

 
مطالب مرتبط
بازاریابی هتل تورهای مسافرتی و گردشگری
دوره آموزشی و کارگاه آموزشی مدیریت بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   tourism marketing مدیریت  بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   بازاریابی  تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   تکنیکها و تاکتیک ...
ادامه ی مطلب
آموزش بازاریابی آموزش مدیریت اجرا ارتقا فروش افزایش فروش بازاریابی بازاریابی بهداشت و سلامت بازاریابی در صنایع پزشکی بهداشتی بازاریابی سلامت بازاریابی صنایع پزشکی بازاریابی پزشکی برنامه ریزی برند برندسازی برندسازی عملی برندینگ تالیف و ترجمه تبلیغات تجزیه تحلیل تشخیص بیماری های بازاریابی تکنیک تکنیک ها تکنیکهای برندسازی دکتری بازاریابی و فروش راه های افزایش فروش راهکارهای پیشبرد روانشناسی ارتباط با مشتری روانشناسی فروش سبک ها شیوه اجرا علی خویه فروش فروش مویرگی،شرکت های پخش و توزیع، بازاریابی مویرگی فروش مویرگی، پخش مویرگی، بازاریابی مویرگی فروشگاه مجری پروژه های بازاریابی مدرس بازاریابی مدیریت مشاور مشاور بازاریابی مشاور بازاریابی فروش مشتری سازی کتاب کتاب مدیریت نام و نشان تجاری مهندسی برند ، سبک ها و تکنیکهای برندسازی کتاب های بازاریابی
چگونه از منظرگوگل برند باشیم؟     شما برای اینکه در نتایج گوگل بهتر و بیشتر از رقبا ظاهر شوید نیازمند آن هستید که اعتبار خود را از منظر گوگل بالا ببرید تا ...
ادامه ی مطلب
crm, Marketing consulting academy, tourism marketing, آزانس های مسافرتی, آموزش بازاریابی, آموزش مدیریت, آنالیز فروش و بازاریابی, آکادمی بازاریابی و فروش, آکادمی مشاوره بازاریابی, اتاق تحقیقات بازاریابی, ارتباط با مشتری, افزایش فروش, انجمن تحیقیقات بازاریابی, انجمن علمی تحقیقات بازاریابی, انواع تحقیقات بازاریابی و روش های تحقیق در بازاریابی, بازاریابی, بازاریابی hotel, بازاریابی تلفنی Telemarketing, بازاریابی تورهای مسافرتی, بازاریابی توریستی tourism marketing, بازاریابی تک به تک و ضرورت آن در بازار رقابتی, بازاریابی خلاق, بازاریابی هتل, بازاریابی هتل، بازاریابی مسافرخانه، روش بازاریابی هتل ، تکنک های فروش هتل+, بازاریابی و فروش برج های تهران, بازاریابی گردشگری, برندسازی در هتل, تجزیه و تحلیل عوامل بازاریابی, تحقیقات بازاریابی اجرایی, تحقیقات بازاریابی حرفه ای, تحقیقات بازاریابی کیفی, تشخیص بیماری های بازاریابی, تکنیک های فروش, جذب مشتری, راه های افزایش فروش, روانشناسی ارتباط با مشتری, روانشناسی فروش, روشهای تحقیق بازاریابی, فروش تور های توریستی, مدرس بازاریابی, مدرس بازاریابی و فروش, مشاور افزایش فروش, مشاور برند و برندسازی, مشاور تکنیک های بازاریابی و فروش, مشاور رسانه های تبلیغاتی, مشاور مدیریت بازاریابی
10 Rules of Hotel Marketing Here are the 10 Rules of Hotel Marketing as far as online marketing goes. I've reviewed them since they were written and little has changed, they ...
ادامه ی مطلب
قانون2۰/۸۰ مشتری یابیمطابق قانون ۲۰/ ۸۰، به تقریب، ۸۰ درصد از محصولات شما را ۲۰ درصد از مشتریان تان خریداری می کنند. یعنی ۲۰ درصد از مشتریان شما ۸۰ درصد ...
ادامه ی مطلب
food marketing sale
دوره آموزشی و کارگاه آموزشی مدیریت بازاریابی مواد غذایی مدیریت  بازاریابی مواد غذایی بازاریابی  مواد غذایی تکنیکها و تاکتیک های بازاریابی و فروش بازاریابی مواد غذایی راهکارهای علمی و عملی در بازاریابی فروش و تبلیغات صنعت  ...
ادامه ی مطلب
راه های عملیاتی و کاربردی جهت افزایش فروشراه های افزایش فروش, راهکارهای عملیاتی افزایش فروش Increase Sales, استراتژی های افزایش فروش, سیاست های افزایش فروش Increase Sales, تکنیک های افزایش ...
ادامه ی مطلب
در جهان امروز تحولاتی شگرف در زمینه های گوناگون ، بویژه در شرایط اقتصاد جهانی و بازارها مشاهده می شود . این تحولات به طور دائم بر فعالیتهای تجاری جهانی ...
ادامه ی مطلب
مشهورترین برندهای کیف در جهان
مشهورترین برندهای کیف در جهان اکثر ما به دنبال کیف هایی هستیم که نه فقط یک سال که چند سال بتوانیم از آنها استفاده کنیم، در این صورت باید به دنبال ...
ادامه ی مطلب
مديريت برند
مديريت نام تجاری     عناوین 1- چکیده 2- مقدمه 3- مدیریت نام تجاری 4- تدوین راهبردی 5- ابعاد نام تجاری 6- ارزش آن 7- ارزش مالی 8- سرمایه گذاری 9- محاسبه ارزش نام تجاری 10- نتیجه گیری       چكيده مديريت نام تجاري تلاش دارد تا ...
ادامه ی مطلب
مديريت نام تجاریعناوین1- چکیده2- مقدمه3- مدیریت نام تجاری4- تدوین راهبردی5- ابعاد نام تجاری6- ارزش آن7- ارزش مالی8- سرمایه گذاری9- محاسبه ارزش نام تجاری10- نتیجه گیریچكيدهمديريت نام تجاری ( برند ) ...
ادامه ی مطلب
بازاریابی هتل ،تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی،
چگونه از منظرگوگل برند باشیم؟
10 قانون مهم در بازاریابی هتل ها
مشتریابی و تکنیک های فروش بیشتر
بازاریابی مواد غذایی | خوراک | لبنی (ماست،
راه های عملیاتی و کاربردی جهت افزایش فروش
جذب مشتری و افزایش فروش
مشهورترین برندهای کیف در جهان
مديريت برند
مديريت نام تجاری (برند brand)