marketing,branding,sales,negotiation

مشکل «برند» در ایران

مشکل «برند» در ایران، شکاف میان گفتار تا عمل است

استاد بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی

دکتر احمد روستا

هر ساله کشورها و شرکت‌ها توجه بیشتری بر موضوع برند در بازار جهانی دارند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا در کنار کسب سود و درآمد سالانه،‌ بر ارزش برند خود نیز بیفزایند.

 

در این میان،‌ برندهای ایرانی نتوانسته‌اند حضوری در بازارهای جهانی داشته باشند. دکتر احمد روستا، استاد بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی عوامل اصلی ناتوانی برندهای ایرانی از حضور در کنار برندهای بزرگ جهان را در گفت‌وگویی که با صمت داشت، مطرح می‌کند.

 

وضعیت برندسازی در ایران چگونه است؟
برند یا واژه فارسی آن به نام شناسه، به عنوان یکی از عوامل ارتباطی بین هر محصول و سازمان با انواع مخاطبان به ویژه در بازارهای گوناگون و در عرصه جهانی است. اما واقعیت برند در جامعه ما، شکاف و فاصله بین خواستن و گفتار تا عمل و رفتار است. به این معنی که اگرچه ما شاهد استقبال بسیار خوبی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهت برندسازی و ایجاد برند ملی در سال‌های اخیر بوده‌ایم اما در عمل این اتفاق نیفتاده و کمتر شاهد آنچه که به عنوان پدیده برندسازی در جهان مطرح است، بوده‌ایم.

 

دلیل این شکاف میان گفتار تا عمل، در این حوزه چیست؟
دلیل اصلی آن، بی‌توجهی به واقعیت برندسازی به عنوان یک فرآیند بلندمدت، استراتژیک و همراه با مجموعه‌ای از عوامل اخلاقی و نگرشی است. عامل دیگر دخیل در این شکاف، نبود باور واقعی در مورد پدیده برندسازی است. صاحبان بنگاه و شرکت به این اعتقاد نرسیده‌اند که نام تجاری می‌تواند عامل پایداری یک کالا یا خدمات در بازار باشد و سودآوری شرکت‌ها را گره‌خورده با برند آن شرکت نمی‌دانند. نداشتن بردباری در به ثمر رسیدن برند در بازار عامل دیگر در ایجاد این شکاف است. از دلایل دیگر در این خصوص، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌های لازم، نداشتن الگوی مناسب و همچنین کمرنگ بودن دیدگاه‌های استراتژیک در این زمینه است. در نهایت، مهم‌ترین عاملی که باعث شده تا این پدیده در جامعه ما چندان موردتوجه جدی قرار نگیرد، آماده نبودن شرکت‌ها برای برندسازی به عنوان یک مزیت اقتصادی است.

 

راه حل رفع این معضل و تغییر این نگاه چیست؟
به نظر من مهم‌ترین عاملی که شرکت‌ها را به سوی برندسازی سوق خواهد داد، وجود رقابت و آگاهی از این موضوع است که مشتریان و مصرف‌کنندگان کسانی را انتخاب می‌کنند که به این نکات اهمیت دهند و اعتمادسازی را سرلوحه اقدامات تجاری خود کرده باشند. مهم‌ترین راه برای جلب اعتماد، ایجاد نامی است که هر روز بر ارزش آن افزوده شود و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نشود. این مسائل در فضای رقابتی برندها نقش مهمی دارد، زیرا مردم مراقب خرج کردن خود هستند و معمولا کالاها و محصولات از شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که اعتبار بیشتری دارد. برند یک وسیله ارتباطی جهت شناساندن خود به دیگران و شناخته‌شدن توسط دیگران است، این همان چیزی است که در برندسازی حرفه‌ای و قوی باید در نظر داشت.برای ایجاد این نگاه نیز پیشنهاد می‌شود هر یک از بنگاه‌ها برای برندسازی، علاوه بر آمادگی کافی، با تکنیک‌ها، مهارت‌ها و فنون آشنا شوند تا بتوانند در این مسیر گام‌های اصولی و منطقی را بردارند.

 

دولت‌ها در این مسیر برای رسیدن به هدف برندسازی، چه کمکی می‌توانند کنند؟
به نظر من برند یک پدیده درونی- بیرونی است و مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برند، نوع نگرش و باور صاحبان و مالکان یک بنگاه است اما دولت‌ها می‌توانند به عنوان حامی و تسهیل‌کننده برخی از امور نقش‌آفرین باشند، وگرنه دخالت دولت و انتظار از دولت برای برندسازی کاملا دور از واقعیت و غیرمنطقی است.
با وجود اینکه هر روز بر ارزش برندها افزوده می‌شود و کشورهای مختلف در سراسر جهان به دنبال افزایش برند و اعتبار هستند، چرا نامی از برندهای ایرانی در عرصه جهانی دیده نمی‌شود؟
نبود برند ایرانی در میان برندهای برتر جهانی بیانگر دلایل گوناگونی است. نبود ارتباط بین تولیدکنندگان ایرانی با رقبای جهانی آنها به شکل حرفه‌ای، نداشتن محصولات رقابت‌پذیر در سطح جهانی، بی‌توجهی به پدیده‌های نوین و دانش بازاریابی علمی، نبود سرمایه‌گذاری برای ارزش‌های آینده و نبود متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای جهت کمک کردن به بنگاه‌ها و مدیران شرکت‌ها در امر برندسازی است. از طرف دیگر وقتی به کشورهای مختلف در جهان نگاه می‌کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که علاوه بر تلاش بنگاه‌ها به شکل انفرادی یا خصوصی، دولت‌ها نیز چارچوبی را برای مدیریت و نظارت بر فعالیت بر روند برندسازی در اختیار بخش خصوصی و بنگاه‌ها قرار داده‌اند که در ایران بیشتر جنبه سطحی و نمادین داشته است.

منبع smtnews.ir/

 

علی خویه   khooyeh.com  09122991608

مشاور برند و بازاریابی

ساخت ، توسعه و تقویت برند

مجری و مشاور طرح های مهندسی فروش

همکاری با بیش از صدها برند مطرح در زمینه ی توسعه و تقویت سیستم فروش

ارائه ی راهکارهای عملی و مشاور اثر بخش در زمینه بازاریابی و فروش و توسعه ی برند

مدیریت و توسعه ی برند ایجاد و تقویت برند حفظ و توسعه ی برند جذب و نگه داشت منابع انسانی و مشتریان کاهش هزینه های بازاریابی،فروش و برندینگ تقویت برند و سرمایه گذاری بر روی آن برنامه ریزی مالی و بودجه بندی هوشمندانه در راستای توسعه ی برند

مدیریت و توسعه ی برند
ایجاد و تقویت برند
حفظ و توسعه ی برند
جذب و نگه داشت منابع انسانی و مشتریان
کاهش هزینه های بازاریابی،فروش و برندینگ
تقویت برند و سرمایه گذاری بر روی آن
برنامه ریزی مالی و بودجه بندی هوشمندانه در راستای توسعه ی برند

 
مطالب مرتبط
بازاریابی هتل تورهای مسافرتی و گردشگری
دوره آموزشی و کارگاه آموزشی مدیریت بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   tourism marketing مدیریت  بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   بازاریابی  تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   تکنیکها و تاکتیک ...
ادامه ی مطلب
موانع فروش مثبتوجود قلمرو حکومتی بین افراد به این معنی که هر یک از افراد و گروه ها حیطه کاری خود را به منزله ی قلمرو امپراتوری شخصی خود تلقی ...
ادامه ی مطلب
به‌نام خداساختن، پیشبینی ویرانگری است.(والتر بنیامین[1])    در دنیای برندسازی، بازاریابی و مدیریت کسانی پیروز هستند که بیشتر و بهتر از دیگران، اصول این مفاهیم را با روش‌های تازهتری اجرا کرده‌اند. کسب ...
ادامه ی مطلب
دوره های تخصصی مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری
۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۲ ۰ نظر  ۰  ۰ هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت خدمات گروه ما علی خویه ، مشاور و مجری فروشگاه، هایپر مارکت، چیدمان فروش و مهندسی فروش توسط تیم ...
ادامه ی مطلب
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی توجه به ارزش برند در خرده فروشی‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، باعث افزایش رغبت مصرف‌کنندگان نهایی به این عرضه‌کنندگان است که تقویت و گسترش ‌‌آن‌ها ...
ادامه ی مطلب
اشتباهات تحقیقات بازاریابی
مدیر استراتژی و تحقیقات شرکت دنون نوتریشیا هدف اصلی تحقیقات و مطالعات بازاریابی رسیدن به استراتژی بازاریابی و فروش موثر در کسب‌وکار است در زیر به دو عامل مهم که جزو ...
ادامه ی مطلب
دلبستگي به برندتفكر دلبستگي به برند به نظرية وابستگي بين فردي برميگردد كه اولينبار بالبي (1979 (مطـرح كرد. او در تعريف اين نظريه، دلبستگي عـاطفي را رابطـهاي هدفمنـد و سرشـار ...
ادامه ی مطلب
علی خویه، مشاور برندینگ “ساخت ، توسعه و تقویت برند”
          علی خویه، مشاور برندینگ، متخصص در ساخت ، توسعه و تقویت برند   مدیریت و توسعه ی برند ایجاد و تقویت برند حفظ و توسعه ی برند جذب و نگه داشت منابع انسانی و مشتریان کاهش هزینه ...
ادامه ی مطلب
مشاور برند، ساخت و توسعه ی برند
تکنیک ها و تاکنیک ها، سبک های برندسازی و مهندسی برند
انتخاب سبک برند و نوع اجرای تکنیک برند در فروش بازاریابی
دیریت برند آخرین مطالب برند ارزش برند ، مشاور برندسازی ایجاد ارزش برند در بازار پوشاک ایران brand مشاور برندینگ در مورد برند سازی برنامه ریزی و تدوین استراتژی برند( Planning & Brand Strategy) Branding for Business ویژگیهای ...
ادامه ی مطلب
بازاریابی هتل
crm, Marketing consulting academy, tourism marketing, آزانس های مسافرتی, آموزش بازاریابی, آموزش مدیریت, ارتباط با مشتری, افزایش فروش, بازاریابی, بازاریابی تورهای مسافرتی, بازاریابی توریستی tourism marketing, بازاریابی گردشگری, تکنیک های فروش, جذب مشتری, راه های افزایش فروش, روانشناسی ارتباط با مشتری, روانشناسی فروش, فروش تور های توریستی, مدرس بازاریابی, مدرس بازاریابی و فروش, مشاور افزایش فروش, مشاور برند و برندسازی, مشاور تکنیک های بازاریابی و فروش, مشاور رسانه های تبلیغاتی, مشاور مدیریت بازاریابی, بازاریابی هتل، بازاریابی مسافرخانه، روش بازاریابی هتل ، تکنک های فروش هتل+, بازاریابی هتل, برندسازی در هتل,
بازاریابی آنلاین روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است؛ بالاخص برای هتلداران که نه‌تنها باید همه تاکتیک‌های خارجی موجود در دنیای بیرون را بدانند، بلکه باید بر همه بازیگران ...
ادامه ی مطلب
بازاریابی هتل ،تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی،
موانع فروش
کتاب مدیریت نام و نشان تجاری مهندسی برند
دوره های تخصصی مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی
اشتباهات تحقیقات بازاریابی
وفاداری، تعهد، اعتماد به برند
علی خویه، مشاور برندینگ “ساخت ، توسعه و
مشاور برند- مدیریت برند
بازاریابی آنلاین هتل ها