marketing,branding,sales,negotiation

برندسازی کالاهای صنعتی

برندسازی در حوزه کالاهای صنعتی، مانند کالاهای مصرفی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکت‌هایی که کالا و خدمات خود را به دیگر شرکتها می‌فروشند، نیاز دارند جهت تمایز از رقبا برندی منحصربفرد برای خود ایجاد کنند تا بتوانند در محیط رقابتی صنعت به بقا ادامه دهند.
اما، توجه به تفاوت‌های ماهوی میان برندهای صنعتی، مشتریان، رقبا و محیط آنها با برندهای مصرفی بسیار کلیدی است. مطلب حاضر قصد دارد بطور مختصر به تبیین برخی از این تفاوتها بپردازد.
واژه‌های B2B و B2C خلاصه عبارت‌های Business to Business و Business to Consumer است. هردو این واژه ها ماهیت فرایند فروش کالا و خدمات را توضیح می‌دهند. محصولات و خدمات B2B از یک شرکت به شرکت دیگر فروخته می شود، در حالی که محصولات و خدمات B2C از شرکت به مشتری نهایی فروخته می شود. اگرچه، هریک از محصولات و خدمات B2C نیز می توانند به B2B فروخته شوند، به ندرت محصولات و خدمات B2B توسط مصرف کننده نهایی مصرف می شوند. برای مثال، دستمال کاغذی که یک محصول B2C است، در صورتی که در حجم زیاد توسط هتل خریداری شود، می‌تواند به عنوان یک محصول B2B محسوب گردد. در مقابل، کمتر کسی یک کاوشگر را برای مصرف شخصی خود می‌خرد. بیشتر محصولات B2B توسط شرکتها جهت مصرف در فرایند تولید کالا و خدمات دیگری خریداری می‌گردند. محصولات جدید می‌توانند به شرکت دیگری فروخته شود؛ یا به مصرف‌کننده نهایی فروخته شود.
هر محصول مصرفی، قبل از این که توسط مصرف کننده نهایی خریداری گردد، یک فرایند ارزش‌افزا را طی می‌کند. تولیدکنندگان مختلفی از صنایع گوناگون در تولید یک محصول مشارکت می‌کنند. برای مثال، یک قوطی نوشیدنی، نیاز به شرکتهای مختلفی جهت تأمین قوطی، آب، شکر و دیگر افزودنی‌ها، چاپ برچسب، بسته‌بندی و حمل و نقل دارد. خود قوطی ممکن است از آلومینیومی تهیه شده باشد که نیاز به تغییر و تولید دارد. تنها، آخرین تعامل در زنجیره خرید و فروش، یک ارتباط B2C است.
یک خصوصیت محصولات B2B این است که در بسیاری موارد توسط کمیته خرید، خریداری می‌گردند. بنابراین، توجه به این نکته مهم است که برند چه مفهومی را برای این خریداران به همراه دارد. خریداران غالباً متخصص هزینه‌یابی و ویژگی‌های تخصصی کالا هستند. همچنین، به دلیل نظارت مستمر بازار، این خریداران دانش بسیار بالایی در مورد خود کالا دارند. در بسیاری موارد، خریدها مستلزم تخصص است. در نتیجه، تعریف واضح برند و تعیین بخش مناسب بازار، حیاتی است.
همانطور که توضیح داده شد، هر محصول می تواند تداعی کننده یک برند باشد. به همین دلیل، این که شرکتها یک فضای مناسب برای برند خود بیابند، و یک فضای مناسب را در ذهن خریدار اشغال کنند، حیاتی است. جهت تمایز یک برند، شرکتها می توانند استراتژی های مختلفی را به کار گرفته و بر ویژگی‌های کالای خود یا فرایند تولید آنها تکیه کنند. برخی اندیشمندان، حتی تا 13 استراتژی از این دست را شناسایی نموده‌اند. بسته به سابقه شرکت، گستردگی محیط رقابتی، فضاهای اشغال شده و فضاهای خالی بازار، هر شرکت می‌تواند یک یا چند استراتژی را به کار گیرد. نهایتاً، یک برند B2B قوی، ریسک ادراک‌شده را برای خریدار کاهش داده و به فروش محصول کمک می‌نماید.
در این قسمت لازم به ذکر است که پیشبرد برند B2B به شیوه‌های مختلفی در مقایسه با پیشبرد برند B2C صورت می‌گیرد. رسانه‌های عمومی مثل تلویزیون یا رادیو کمتر توسط شرکتهای B2B به کار گرفته می‌شوند. شرکتهای B2B باید در جاهایی حضور پیدا کنند که مشتریان بالقوه آنها حضور دارند؛ مانند نمایشگاه‌های تجاری، مجامع صنعتی، مجلات صنعتی و… در آینده به طور مفصل در این مورد بحث خواهد شد.
منبع:donya-e-eqtesad.com/
مطالب مرتبط
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی توجه به ارزش برند در خرده فروشی‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، باعث افزایش رغبت مصرف‌کنندگان نهایی به این عرضه‌کنندگان است که تقویت و گسترش ‌‌آن‌ها ...
ادامه ی مطلب
سخران: علی خویهمشاور و مدرس برندینگبا 18 سال تجربه ای اجرایی موفقمولف کتاب مدیریت برند
ادامه ی مطلب
به‌نام خداساختن، پیشبینی ویرانگری است.(والتر بنیامین[1])    در دنیای برندسازی، بازاریابی و مدیریت کسانی پیروز هستند که بیشتر و بهتر از دیگران، اصول این مفاهیم را با روش‌های تازهتری اجرا کرده‌اند. کسب ...
ادامه ی مطلب
شرکت‌های غول پیکر می‌دانند که برند آنها به اندازه یک دنیا می‌ارزد و مساله اصلی در بازاریابی داشتن جایگاهی ابدی و تمرکز بر آن است. استیو مک کی*آیا کفش‌های نایک ...
ادامه ی مطلب
بازاریابی مسکن، ملک و مستغلات | بازاریابی و فروش زمین | بازاریابی و فروش خانه | بازاریابی و فروش خانه های ویلایی | بازاریابی برج | بازاریابی | بازاریابی واحد های مسکونی ، تجاری، تفریحی و… | بازاریابی و فروش پنت هوس | بازاریابی و فروش برج های تهران
دوره آموزشی و کارگاه آموزشی مدیریت بازاریابی مسکن، ملک و مستغلات مدیریت  بازاریابی مسکن، ملک و مستغلات بازاریابی  مسکن، ملک و مستغلات تکنیکها و تاکتیک های بازاریابی و فروش بازاریابی مسکن، ...
ادامه ی مطلب
ساخت برند در صنعت پوشاک، برندسازی در لباس و مانتو، برندسازی البسه
برندسازی کت و شلوار
علی خویه مشاور برندیگ با 18 سال تجربه ی اجرایی ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف ...
ادامه ی مطلب
مديريت نام تجاریعناوین1- چکیده2- مقدمه3- مدیریت نام تجاری4- تدوین راهبردی5- ابعاد نام تجاری6- ارزش آن7- ارزش مالی8- سرمایه گذاری9- محاسبه ارزش نام تجاری10- نتیجه گیریچكيدهمديريت نام تجاری ( برند ) ...
ادامه ی مطلب
توضیح گام ها و مراحل جذب مشتری به وسیله تبلیغات: جلب توجه : گام اول در این الگو این است که توجه مخاطب را به محصول جلب کنیم.ایجاد علاقه : ...
ادامه ی مطلب
نقش جنسیت خریداران در فرآیند فروشکلید خرید در دست زنان استزنان و مردان اجزای اصلی تشکیل دهنده هر جامعه هستند که از نیازها، سلایق و خواسته های متفاوتی برخوردارند در ...
ادامه ی مطلب
دلبستگي به برندتفكر دلبستگي به برند به نظرية وابستگي بين فردي برميگردد كه اولينبار بالبي (1979 (مطـرح كرد. او در تعريف اين نظريه، دلبستگي عـاطفي را رابطـهاي هدفمنـد و سرشـار ...
ادامه ی مطلب
تأثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی
تصاویر همایش برندسازی و ایده پردازی
کتاب مدیریت نام و نشان تجاری مهندسی برند
چطور برند بسازیم؟
بازاریابی مسکن، ملک و مستغلات | بازاریابی و
برند سازی پوشاک و البسه
مديريت نام تجاری (برند brand)
گام ها و مراحل جذب مشتری به وسیله
نقش جنسیت خریداران در فرآیند فروش
وفاداری، تعهد، اعتماد به برند

1 Comment

  • شجاع الدین اشرفی / می 22, 2016 at 3:45 ب.ظ

    سلام خسته نباشید میخواستم شرایط حضور در دوره ها وهزینه هردوره را بدانم ضمنا میشود غیر حضوری از طریق ایمیل مقالات وکلیپهای مربوطه رو دریافت کنم

    (دوره ها مدیریت-برندینگ-مذاکره -بازاریابی ودوره های دیگر)با تشکر اشرفی

    پاسخ