marketing,branding,sales,negotiation

بازاریابی زعفران

استراتژی :

۱- در مراحل کاشت – داشت و برداشت –  فرآوری و نگهداری زعفران ، روشهای نوین را جایگزین روشهای قدیمی و سنتی نمائیم .
۲- ابزارها ، تجهیزات و ماشین آلات مناسب بجای روشهای سنتی و غیر اصولی به کار گرفته شود .
۳- کیفیت بسته بندی وسورت زعفران را مطابق با خواسته ها و نیازهای مشتریان افزایش داده تا نظر بازارهای هدف تامین گردد .
۴- بر مسائل بهداشتی و آموزشی و اجرای دقیق استانداردهای بین المللی به منظور کسب هر چه بیشتر اعتبار محصولاتمان توجه ویژه داشته باشیم .
۵- به یافته ها و تحقیقات علمی دانشمندان و محققین توجه نموده و نتایج حاصله را در مباحثی از جمله فرآوری زعفران و استفاده از سایر قسمتهای این محصول از جمله گل ، کلاله ، خامه و دیگر بخشهای آن در زمینه صنایع رنگ سازی ، خوراکی، دارویی و بهداشتی استفاده نمائیم .
۶- با توجه به ناشناخته بودن کاربردها و مصارف زعفران در بسیاری از کشورها باید از طریق تبلیغات بین المللی و استفاده از رسانه های جهانی در معرفی و شناساندن جایگاه مناسب زعفران ایران تلاش کنیم .
۷- مزارع بزرگ و یکپارچه می تواند راندمان تولید را افزایش داده و در این زمینه می توان از عامل هم افزایی در کاشت، داشت و برداشت زعفران بهره برد .

اهداف :
حال برای دستیابی به موارد فوق و رسیدن به پاسخ سؤالهای ایجاد شده باید اهداف ذیل را دنبال کنیم .
۱- جمع آوری یافته های علمی محققان و کاربردی کردن آن در فرایند تولید محصول زعفران که از محصول انحصاری و مهم منطقه می باشد .
۲- آشنایی کشاورزان و تولید کنندگان زعفران با یافته های علمی و روشهای نوین تولید .
۳- ارتقاع سطح کیفی محصول زعفران و تطبیق آن با استانداردهای جهانی .
۴-افزایش نقش زعفران در صادرات غیر نفتی و آشنا نمودن هر چه بیشتر بازار جهانی با ارزشهای این محصول .
۵- ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و تجار خارجی و داخلی و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان محصول زعفران .
۶- افزایش میزان بهره وری اقتصادی از زعفران و بالا بردن نقش زعفران در توسعه اقتصادی .
۷- بررسی تاثیر زعفران در صنعت گردشگری چرا که مزارع زعفران در فصل برداشت می تواند مناظر بدیعی را برای جلب گردشگر فراهم آورد و این امر دردو چشنواره گذشته به خوبی محسوس بود .
۸- معرفی شهرستان قائنات به عنوان پایتخت زعفران جهان و اهتمام به فرهنگ ، آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی و فولکولکر منطقه و ایجاد پیوند و ارتباط مردم شهرستان یا سایر مناطق و افزایش اطلاعات عمومی در باره زعفران ایران .
۹- بررسی چشم انداز آینده زعفران در صورتی که دست روی دست بگذاریم و راههای حفظ و حراست از این محصول را دنبال نکنیم در مدت زمان کوتاهی سایر کشورها تولید این محصول را هم ، همانند بازار آن از دست ما گرفته اند و آن زمان دیگر راه برگشتی برایمان باقی نمی ماند .

 

 

(( مطالعه بـــازار ))

 

متدولوژی مطالعات براساس اطلاعات و آمار رسمی کشور و همچنین بررسی اطلاعات و مطالب شهودی بازار ‌تنظیم گردیده است:

 

 

 

۲- منـابع اطـلاعـاتـی مـورد استـفـاده

۲-۱- آمار و اطلاعات رسمی کشور

  • مرکز آمار ایران
  • بانک مرکز جمهوری اسلامی
  • وزارت نیرو
  • وزارت صنایع و معادن – بازرگانی
  • سازمان نظارت بر توزیع کالا و خدمات
  • سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • شرکت بازرگانی دولتی ایران
  • سندیکای تولید کنندگان
  • کارخانجات مختلف
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • مجلات تخصصی

و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه

۲-۲- مطالب و آمار و اطلاعات شهودی

  • سندیکای تولید کنندگان
  • مشتریان و گروه های مرجع کالا
  • توزیع کنندگان
  • کارشناسان مرتبط
  • بخشهای مرتبط بازار
  • رقبا

و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه

 

۳- شـرح خـدمـات مـورد مطـالـعـه

بخش اول بررسی محصول از دیدگاه فنی

  • تعریف محصول
  • مروری بر روش تولید محصول
  • شیوه های بسته بندی محصول
  • شیوه های حمل و نقل
  • سیاستهای حمل و نقل
  • شیوه های نگهداری و انبارش

 

بخش دوم بررسی محصول از دیدگاه مشتریان 

  • بررسی ویژگی های محصول هنگام مصرف
  • بررسی معیارهای مشتریان در انتخاب و خرید
  • بررسی برخی معیارهای مورد انتظار مشتریان از محصول

 

بخش سوم بررسی کاربردهای محصول  

  • شناسایی زنجیره مصرف
  • شناسایی مصرف کنندگان نهایی
  • شرح کامل موارد کاربرد محصول
  • بررسی کالاهای جایگزین و مشابه
  • شناسایی کالاهای جایگزین
  • شناسایی کالاهای مشابه
  • شناسایی مزایای نسبی کالاهای جایگزین و مشابه و قدرت جایگزینی آنها

 

بخش چهارم بررسی عرضه و تقاضا در گذشته   

فصل یک عرضه 

  • بررسی سابقه عرضه در گذشته
  • بررسی تولید کنندگان داخلی – لیست- مشخصات – ظرفیت اسمی و غیره
  • ارائه آمار تولید به تفکیک استانهای کشور
  • بررسی واردات – مقدار، ‌محدودیتها، ‌مقررات، ‌تعرفه ها، ‌کشورهای مبدا و . . . .
  • بررسی میزان قاچاق کالا به کشور ( در صورت وجود قاچاق )
  • بررسی بازارهای تحت پوشش قاچاق
  • بررسی اقدامات قاچاق کالاروی سیستم تولید و توزیع در کشور

فصل دو تقاضا

  • شرحی بر تقاضای کالا در پنج سال گذشته
  • جدول میزان تقاضای داخلی طی پنج سال گذشته به تفکیک حوزه های مصرف
  • تعیین تقاضای کشور به تفکیک استانها و حوزه های مصرف
  • شرحی بر وضعیت صادرات در گذشته
  • جدول مقدار صادرات در پنج سال گذشته
  • بررسی مقررات،‌ محدودیتها،‌ تسهیلات و . . . . برای صادرات کالا
  • بررسی کشورهای مقصد صادرات

علی خویه

مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از ۱۸سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ۱۲ کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

www.khooyeh.ir

تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com

سوابق علی خویه

khooyeh.com
ارایه بیش از ۵۰۰۰ ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،

اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسی فروش وبازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابیIMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، برنامهبازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایشفروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروشو بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرارفروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهایفروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروشانلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش وبازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهایفروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروشسازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش

 

 

بخش پنجم پیش بینی عرضه تقاضا در آینده    

فصل یک عرضه 

  • پیش بینی تولید داخل در آینده توسط واحدهای فعال فعلی
  • بررسی طرحهای در حال اجرا
  • پیش بینی تولید طرحهای در حال ایجاد
  • پیش بینی واردات
  • شرحی بر وضعیت واردات در آینده ( سیاستها ،‌مقررات ،‌تسهیلات و غیره )
  • پیش بینی وضعیت قاچاق در آینده ( در صورت وجود قاچاق )
  • پیش بینی بازارهای تحت پوشش کالای قاچاق

 

فصل دو تقاضا

  • پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک حوزه های مصرف
  • پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک بخشهای بازار و استانها
  • پیش بینی صادرات در آینده

فصل سه مصرف 

  • شرحی بر الگوی مصرف کالا
  • محاسبه سرانه مصرف
  • شرحی بر عوامل اثرگذار در مصرف
  • مروری به موجودی انبارها

فصل چهار پیش بینی وضعیت آینده بازار  

  • شرحی بر الگوی مصرف کالا
  • پیش بینی کمبودها و مازادها
  • پیش بینی سهم بازار شرکت مورد مطالعه
  • پیش بینی فرصتها و تهدیدهای فراروی شرکت

 

بخش ششم بررسی قیمتها 

  • شرحی به روش قیمت گذاری کالا در کشور
  • سطح و دامنه قیمتها در پنج سال گذشته
  • تجزیه و تحلیل روند قیمتها
  • مقررات دولتی و محدودیتهای دولتی قیمتها
  • قیمتهای جهانی و شرحی بر آنها
  • بررسی قیمتها در مقاطع مختلف زنجیره مصرف و تعریف ارتباط آنها
  • بررسی شرایط فروش بازار ( نقد – اعتباری – پرداخت – تضمینها )

 

بخش هفتم مطالعات بازار جهانی کالا 

  • مصرفی کشورهای عمده تولید کننده
  • مصرفی کشورهای عمده صادرکننده
  • مصرفی کشورهای عمده وارد کننده
  • بررسی قیمتهای جهانی
  • شرحی بر سیاستها و استراتژی حاکم بر بازار جهانی
  • شرحی بر سیستم های بازار و توزیع کالا در برخی کشورهای مهم

 

بخش هشتم توزیع 

  • شناسایی کانالهای توزیع عمده فروشی و بررسی توان فروش آنها
  • شناسایی کانالهای توزیع خرده فروشی و بررسی توان فروش آنها
  • بررسی سیاستهای حمل و نقل و بسته بندی در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
  • بررسی سیاستهای تبادلات در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
  • بررسی شرایط جذب کانالهای توزیع فعلی
  • بررسی حوزه های تحت پوشش کانالهای توزیع فعلی و وضعیت پراکندگی آنها
  • پیش بینی کانالهای توزیع جدید متناسب با خصوصیات بازار کالا

 

بخش نهم پیشبرد فروش و ارتباطات  

فصل یک پیشبرد فروش 

  • بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای داخلی
  • بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای خارجی
  • بررسی نظام تخفیفات رقبای داخلی
  • پیشنهاد برخی شیوه های مناسب تبلیغات و پیشبرد فروش

فصل دو حسابرسی درون شرکت  

  • محاسبه سهم بازار فعلی محصول
  • محاسبه سهم بازار قابل کسب در افق برنامه ریزی
  • بررسی حاشیه سود فعلی
  • محاسبه حاشیه سود محصول در افق برنامه ریزی
  • بررسی و تحلیل رویه های بازاریابی و پیشنهاد رویه فراخور کالا
  • بررسی ساختار سازمانی بازاریابی شرکت و ارائه نقاط ضعف و قوت
  • بررسی رویه های افزایش سطح رضایت مشتری

 

بخش دهم بررسی عوامل محیطی اثرگذار در بازار کالا 

  • بررسی عوامل اقتصادی
  • بررسی عوامل اجتماعی ،‌فرهنگی و بوم شناسی
  • بررسی عوامل سیاسی و جهانی
  • بررسی عوامل دولتی و قانونی
  • بررسی عوامل فن آوری
  • بررسی اثرات پیوستن کشورمان به WTO

 

بخش یازدهم بررسی رقبا

بررسی وضعیت رقبا از جنبه های :

  • بررسی رقبای مطرح بازار
  • محاسبه سهم بازار
  • بررسی عوامل موفقیت
  • بررسی رویه های بازاریابی و فروش
  • بررسی بازارهای مورد تمرکز
  • بررسی کیفیت محصول
  • بررسی شیوه های توزیع
  • تبلیغات
  • شرایط پرداخت
  • تنوع محصولات
  • بسته بندی
  • تحلیل قدرت رقابت