marketing,branding,sales,negotiation

اشتباهات تحقیقات بازاریابی

مدیر استراتژی و تحقیقات شرکت دنون نوتریشیا
هدف اصلی تحقیقات و مطالعات بازاریابی رسیدن به استراتژی بازاریابی و فروش موثر در کسب‌وکار است در زیر به دو عامل مهم که جزو خطاهای تحقیقات بازاریابی است و نهایتا منجر به انتخاب استراتژی ناکارآمد می‌شود، می‌پردازیم.

تله مشتریان وفادار
یکی از اهداف مهم هر کسب‌وکاری به‌دست آوردن مشتری و تبدیل این مشتریان به مشتریان وفادار و حفظ آنها است؛ بنابراین مطالعه و بررسی روی مشتریان وفادار حال حاضر برای درک دغدغه‌ها و نیاز‌های آنها امری بی‌چون و چرا به‌نظر می‌رسد؛ اما سوال این است که مطالعه صرف روی این رده مشتریان تا چه اندازه می‌تواند هوشمندانه باشد.

آنچه مسلم است صرفا بررسی بازخورد مشتریان وفادار به نوعی اسیر شدن در تله‌ای است که کسب‌وکار را منفعل و ساکن نگه می‌دارد. در درجه اول از آنجا که مشتریان مورد بررسی جزو افرادی هستند که مکررا خرید خود را تکرار می‌کنند و به راحتی از برندی به برند دیگری تغییر موضع نمی‌دهند؛ بنابراین می‌توان به نوعی نتیجه گرفت که هم‌اکنون آنها از کالا، خدمات و نحوه قیمت‌گذاری شما رضایت کامل دارند و احتمالا نظرات کاملا مثبتی را به شما منتقل خواهند کرد. جمع‌آوری نظرات مثبت مشتریان شرکت را به حفظ استراتژی کنونی بازاریابی و فروش خود سوق خواهد داد. این امر باعث خواهد شد تا پتانسیل‌های موجود در بازار مورد بررسی قرار نگیرد. درحالی‌که مطالعه و تحقیق روی افرادی که مشتری شما نیستند و از سایر برند‌های مشابه استفاده می‌کنند باعث می‌شود تا کسب‌وکار به نقاط ضعف و کاستی‌های کالا، خدمات و قیمت‌گذاری خود پی ببرد. با جایگزینی استراتژی‌های موثرتر بازاریابی و فروش که از دل نظرات مشتریان سایر برندها به‌دست می‌آید شرکت می‌تواند مشتریان جدیدی برای برند خود جذب کند. این امر باعث رقابتی‌تر شدن بازار و رقابتی شدن بازار منجر به پویایی سیستم کسب‌وکارها و نهایتا ارائه خدمات و کالاهای مطلوب‌تر برای مشتریان خواهد شد.

نمونه جالب این موضوع را می‌توان در خدمات جدید هواپیمایی KLM متعلق به کشور هلند دانست که با بررسی روی مشتریان سایر ایر لاین‌ها دست به تغییر در استراتژی ارائه خدمات خود زد. با ایجاد خدمات جدید Happy to help که شامل تمامی مسافران حتی مسافران سایر ایرلاین‌ها می‌شود. خدماتی همچون در اختیار قرار دادن وسایل نقلیه سریع به مسافران هوایی، ارائه گزارش وضعیت آب و هوای مقصد و…
KLM نشان داد که مسافران ایرلاین‌های دیگر نیز مانند مسافران خودش حائز اهمیت و احترام است.

تله بررسی رقبای اول بازار
شاید به نظر بدیهی برسد که هر تجارت و کسب‌وکاری رقبای مهم خودش را زیر نظر داشته باشد و مطالعه جامعی روی آنها انجام دهد. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که در بسیاری از بازارها برند‌های گوناگونی حضور دارند که هرکدام منابع مختلفی برای تامین مواد اولیه، تولید و کانال‌های فروش دارند. برخی محصولات را مستقیما وارد می‌کنند، برخی در داخل کشور مونتاژ و بعضا در داخل کشور تولید می‌کنند. بعضی از برند‌ها با تاسیس در مراکز بورس کالا، محصولات خود را می‌فروشند، برخی در هایپر مارکت‌ها و مگا مال‌ها و….

در صورتی که یک شرکت تنها به بررسی یکی، دو برند اول بازار بپردازد ممکن است دچار اشتباه در تصمیم‌گیری شود. در درجه اول شرکت باید مختصات برند خود را در بازار ترسیم کند و سپس به بررسی عمده رقبای خود بپردازد. در این روند می‌تواند از اشتباهات و موفیقت‌های سایر رقبا درس بگیرد و به استراتژی درستی نسبت به جایگاه برند خود دست یابد.
بررسی صرف رقبای اول و دوم بازار این خطا را به‌وجود می‌آورد که شما صرفا از آنها الگوبرداری خواهید کرد، در صورتی که استراتژی بازاریابی و فروش شما باید مبتنی بر توانمندی و وجه تمایز محصول یا خدمات و بودجه شما باشد.

در کنار این موضوع با مطالعه سره روی بازیگران اصلی بازار، شرکت از حضور برندهایی که روند رو به رشد دارند و ممکن است در آینده‌ای نزدیک برایش دردسرساز شوند، غافل می‌شود. مطالعه روی سایر رقبا این امکان را به‌وجود می‌آورد که بررسی کرد آیا می‌توان روند تولید، ارائه، خدمات، کیفیت و… محصولات فعلی را تغییر داد و با استراتژی مناسب‌تر و موثرتر در بازار ادامه حیات داد یا خیر؟ اغلب اوقات گرفتن سهم بازار از رقبای دست دوم و سوم بسیار ساده‌تر از گرفتن سهم بازار از رقبای اصلی است. با این استراتژی در میان‌مدت می‌توان با پشتوانه قوی‌تر به رقابت با بازیگران اصلی بازار پرداخت.

یکی از مواردی که می‌توان در این حوزه مثال زد شرکت نوکیا است که سال‌ها پیشرو تولید تلفن‌های همراه بود و چون در برهه‌ای از زمان منفعل عمل کرد، سایر رقبا گوی سبقت را از این شرکت بزرگ گرفتند. البته از زمانی که این برند تحت پوشش مایکروسافت در آمده با تکیه بر پشتوانه قوی مایکروسافت سعی دارد تا با معرفی برند لومیا دوباره به جرگه بهترین‌ها بازگردد.

منبع :http://www.donya-e-eqtesad.com/ 

مطالب مرتبط
عنوان مقاله: نقش شخصیت برند بر رفتار مصرف کننده و چالش های برندسازی در آسیاهدف از این مقاله بررسی نقش شخصیت برند بر رفتار مصرف کننده و ذکر چالش های ...
ادامه ی مطلب
آموزش بازاریابی آموزش مدیریت اجرا ارتقا فروش افزایش فروش بازاریابی بازاریابی بهداشت و سلامت بازاریابی در صنایع پزشکی بهداشتی بازاریابی سلامت بازاریابی صنایع پزشکی بازاریابی پزشکی برنامه ریزی برند برندسازی برندسازی عملی برندینگ تالیف و ترجمه تبلیغات تجزیه تحلیل تشخیص بیماری های بازاریابی تکنیک تکنیک ها تکنیکهای برندسازی دکتری بازاریابی و فروش راه های افزایش فروش راهکارهای پیشبرد روانشناسی ارتباط با مشتری روانشناسی فروش سبک ها شیوه اجرا علی خویه فروش فروش مویرگی،شرکت های پخش و توزیع، بازاریابی مویرگی فروش مویرگی، پخش مویرگی، بازاریابی مویرگی فروشگاه مجری پروژه های بازاریابی مدرس بازاریابی مدیریت مشاور مشاور بازاریابی مشاور بازاریابی فروش مشتری سازی کتاب کتاب مدیریت نام و نشان تجاری مهندسی برند ، سبک ها و تکنیکهای برندسازی کتاب های بازاریابی
مدیریت برند و ۸ اشتباه بزرگ علی خویه مشاور برند و بازاریابی ساخت ، توسعه و تقویت برند مجری و مشاور طرح های مهندسی فروش همکاری با بیش از صدها برند مطرح در زمینه ی ...
ادامه ی مطلب
افزایش مشتری مهارت های ارتباط با مشتریان جذب مشتری مشتری مداری وفادارسازی مشتریان مشتری سازی وقادارسازی مشتریان و افزایش مشتری تکنیک های فروش افزایش فروش مشتری شناسی کارگاه آموزشی باشگاه مشتریان customer club سنجش رضایت مشتریان (CSM) ارائه خدمات منطبق بر نیاز مشتری دوره آموزشی برنامه ریزی فروش روانشناسی فروش و بازاریابی و مهارت ها و تکنیک های حفظ مشتری روانشناسی ارتباط مشتری استراتژی های کاربردی حفظ مشتری مدیریت فروش و فروش حرفه ای و بازاریابی کاربردی بازاریابی دوره آموزشی crm واقعی مشتریان نیاز روانشناسی ارتباط با مشتریان(اناگرام) فروش و بازاریابی دوره آموزش جامع کاربردی مدیریت فروش و فروش حرفه ای بازاریابی حرفه ای مجری برنامه ها و پروژه های بازاریابی
روانشناسی ارتباط با مشتریان(اناگرام) مدرس:علی خویه مجری طرح های مهندسی فروش مدرس دانشگاه سخنران مشاور محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی ارتباطات تبلیغات خلاقیت تجارت و فروش – بیش از 18سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ...
ادامه ی مطلب
مشاور برند، ساخت و توسعه ی برند
تکنیک ها و تاکنیک ها، سبک های برندسازی و مهندسی برند
انتخاب سبک برند و نوع اجرای تکنیک برند در فروش بازاریابی
برند؛ برگ برنده بازی‌های تجاری است امروزه در تجارت بین‌الملل برند و برندینگ مهم‌ترین عامل توفیق است. اگرچه در گذشته بازاریابی مهم‌ترین عامل رونق تجارت خارجی بود، اما در حال حاضر دست‌اندرکاران ...
ادامه ی مطلب
آموزش بازاریابی آموزش مدیریت اجرا ارتقا فروش افزایش فروش بازاریابی بازاریابی بهداشت و سلامت بازاریابی در صنایع پزشکی بهداشتی بازاریابی سلامت بازاریابی صنایع پزشکی بازاریابی پزشکی برنامه ریزی برند برندسازی برندسازی عملی برندینگ تالیف و ترجمه تبلیغات تجزیه تحلیل تشخیص بیماری های بازاریابی تکنیک تکنیک ها تکنیکهای برندسازی دکتری بازاریابی و فروش راه های افزایش فروش راهکارهای پیشبرد روانشناسی ارتباط با مشتری روانشناسی فروش سبک ها شیوه اجرا علی خویه فروش فروش مویرگی،شرکت های پخش و توزیع، بازاریابی مویرگی فروش مویرگی، پخش مویرگی، بازاریابی مویرگی فروشگاه مجری پروژه های بازاریابی مدرس بازاریابی مدیریت مشاور مشاور بازاریابی مشاور بازاریابی فروش مشتری سازی کتاب کتاب مدیریت نام و نشان تجاری مهندسی برند ، سبک ها و تکنیکهای برندسازی کتاب های بازاریابی
چگونه از منظرگوگل برند باشیم؟     شما برای اینکه در نتایج گوگل بهتر و بیشتر از رقبا ظاهر شوید نیازمند آن هستید که اعتبار خود را از منظر گوگل بالا ببرید تا ...
ادامه ی مطلب
مشاور برند، ساخت و توسعه ی برند
تکنیک ها و تاکنیک ها، سبک های برندسازی و مهندسی برند
انتخاب سبک برند و نوع اجرای تکنیک برند در فروش بازاریابی
دیریت برند آخرین مطالب برند ارزش برند ، مشاور برندسازی ایجاد ارزش برند در بازار پوشاک ایران brand مشاور برندینگ در مورد برند سازی برنامه ریزی و تدوین استراتژی برند( Planning & Brand Strategy) Branding for Business ویژگیهای ...
ادامه ی مطلب
brain مهندسی ذهن و ان ال پی در بازاریابی تبلیغات و ارتباطات NLP
مهندسی ذهن و ان ال پی در بازاریابی تبلیغات و ارتباطات تالیف و ترجمه: دکتر احمد روستا و مهندس علی خویه   مجموعه شماره (4) از کتاب های کوچک «چگونه تبلیغ کنیم» کتابی برای پیشبرد و ...
ادامه ی مطلب
مدیریت استراتژیک تبلیغات
مدیریت استراتژیک تبلیغات   تالیف و ترجمه: دكتر احمد روستا و مهندس علي خويه 1387       تقدیم به جامعه تبلیغات و بازاریابی و تمامی تاثیرگزاران فکری و علمی مان                 استراتژی میدان­یابی می کند ،اما وظیفه مجری است که میدان­داری ...
ادامه ی مطلب
مديريت برند
مديريت نام تجاری     عناوین 1- چکیده 2- مقدمه 3- مدیریت نام تجاری 4- تدوین راهبردی 5- ابعاد نام تجاری 6- ارزش آن 7- ارزش مالی 8- سرمایه گذاری 9- محاسبه ارزش نام تجاری 10- نتیجه گیری       چكيده مديريت نام تجاري تلاش دارد تا ...
ادامه ی مطلب
مشاور فروش، سخنران فروش، سخنران بازاریابی، سخنران مدیریت، مدرس فروش، مدرس بازاریابی، مدرس مدیریت
        فروش حرفه ای (1)(مبانی فروش ، اصول خرده فروشی و عمده فروشی ، مبانی ویزیت مویرگی)مدرس : استاد علی خوبه مدرس: علی خویه 09122991608 www.khooyeh.com www.khooyeh.ir مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری ...
ادامه ی مطلب
چالش های برندسازی یک محصول
مدیریت برند و ۸ اشتباه بزرگ
روانشناسی ارتباط با مشتریان
برند سازی موفق
چگونه از منظرگوگل برند باشیم؟
مشاور برند- مدیریت برند
مهندسی ذهن و ان ال پی در
مدیریت استراتژیک تبلیغات
مديريت برند
دوره های تخصصی فروش | آموزش فروش حرفه