راه اندازی ساختار فروش مویرگی
راه اندازی ساختار فروش مویرگی (کلیات سیستم)
در این طرح سعی شده با شکل دهی به محصولات برای رفع نیازهای مشتریان، قیمت گذاری صحیح و کارآی محصولات، بررسی شکل صحیح معرفی محصولات به مشتریان و نحوه اطلاع رسانی در مورد مکان های دسترسی به این محصولات، تحویل بهینه به مراکز فروش، اطمینان از رضایتمندی مجتمع تولید کننده،فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی به دست آید. در این روش که بر اساس تکنیک های موثر بازاریابی طراحی شده است، فرآیندی پاسخگو برای شناسایی، پیشبینی و برآورده ساختن سودآور نیازهای مشتریان به وجود می آید. با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات خود را مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد و یا بخواهد با دادن امتیاز های غیر معمول به فروشندگان و با اصرار جنس خود را به فروش برساند.
علی خویه www.khooyeh.com مشاور و مجری کانال های توزیع پخش توزیع و فروش مویرگی
توزیع و پخش مویرگی
مرحله اول
بررسی شرکت شرایط تولید
بررسی و آنالیز بازار
بررسی محصولات
قیمت محصولات
بررسی قیمت رقبا
بررسی رقبا
بررسی سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز
مرحله دوم
نهایی کردن مناطق بازار هدف
بررسی و تهیه نرم افزارهای لازم
نهایی کردن چارت سازمانی
تدوین Job Analysis
· اهداف شغلی
· ارزش های شغلی
· شرایط عمومی احراز
· شرایط تخصصی احراز
· شرح وظایف
· حقوق و دستمزد
تدوین روش های استخدامی
تعیین موارد آموزشی برای هر سمت
تدوین آیین نامه انضباطی
تعیین کف فروش
تعیین کف موجودی انبار
تدوین روند جریان فروش
· مسئول دریافت سفارش
· نحوه ثبت سفارش
· نحوه کنترل سفارش
· مسئول کنترل سفارش
· نحوه کنترل اعتبار مشتری
· مسئول کنترل اعتبار مشتری
· مسئول تحویل اقلام
· نحوه تحویل اقلام
· مسئول تسویه حساب
· نحوه تسویه حساب
· زمان تسویه حساب
· نحوه برگشت از فروش
· نحوه برگشت مرجوعی
تهیه مشخصات سیستم و برنامه حسابداری
تدوین روش های معرفی محصول
تعیین سیاست های معرفی محصول
تعیین ابزار معرفی محصول
جوایز فروش
هدایای تبلیغاتی
نهایی کردن قیمت ها
مشخص کردن وضعیت حمل
تعیین تعداد ماشین ها
مشخص کردن شرایط بهینه تهیه ماشین
مرحله سوم راه اندازی
استخدام
آموزش پرسنل
تهیه ماشین حمل اقلام
آماده کردن انبار و سردخانه
راه اندازی سیستم حسابداری
تولید فرم های سفارش، حسابداری، انبار و …
منطقه بندی و تقسیم بندی تیم فروش
تامین اقلام به میزان نیاز در انبار
تولید ابزارهای معرفی
تولید هدایای تبلیغاتی
۱٫ ثبت و مدیریت سفارشات:
ثبت سفارشات در سیستم پخش مویرگی gmas در دو مرحله صورت میپذیرد که در ابتدا اپراتور اقدام به تعریف مشتری، ویزیتور و چگونگی تخفیف نموده و پس از آن کالاهای هر سفارش را تعیین می نماید.
شکل ۱ – فرم ثبت پیش فاکتور
۲٫ تائید اعتبار سفارش:
پس از ثبت سفارش، سیستم آنها را کنترل نموده و سفارشاتی را که از نظر ریالی و یا داشتن چک برگشتی نیاز به تأیید دارند، جهت تأیید در قسمت تأیید سفارشات نمایش داده و مابقی سفارشات به بخش انبار جهت ارسال منتقل میگردند. سفارشات میتوانند از نظر سقف ریالی اعتبار مشتری، سقف ریالی اعتبار سرپرست فروش، سقف ریالی اعتبار ویزیتور و داشتن چک برگشتی در شرکت های پخش مویرگی نیاز به تأیید داشته باشند.
شکل ۲ – پنل مدیر فروش به منظور تأیید و رد کردن پیش فاکتورها و مدیریت دقیق بر فرایند فروش
۳٫نمایش سفارشات به انبار:
الف) نمایش سفارشات به انبار:
سفارشات مورد تائید و یا تائید شده، در قسمت نمایش سفارشات به انبار به رویت انباردار رسیده و در همین قسمت سیستم بصورت خودکار اقدام به بررسی موجودی انبارمی نماید و با توجه به میزان موجودی کالاها، سفارشات را به دوقسمت «آماده برای ارسال» و یا «دارای کسری» تقسیم بندی می نماید. انباردار می تواند با کلیک کردن بر روی دکمه کالا در هر سفارش، تعداد کالاهای آن و با کلیک بر روی دکمه کسورات، کسری آن سفارش را مشاهده نماید، کسری کلیه سفارشات ثبت شده نیز در این قسمت قابل مشاهده است و انباردار می تواند با مراجعه به آن کلیه کسورات را ببیند. این بخش از نرم افزار بصورت کاربردی و بر مبنای نیاز شرکتهای پخش مویرگی طراحی و پیاده سازی شده است .
شکل ۳ – نمونه ای گزارشات سامانه جامع پخش مویرگی – گزارش صورت وضعیت فروشندگان
شکل ۴ – نمونه ای از نمودارهای سامانه جامع پخش مویرگی – نمودار فروش روزانه
پاسخ بدید