مدیریت استراتژیک تبلیغات

مدیریت استراتژیک تبلیغات

 

تالیف و ترجمه:

دكتر احمد روستا و مهندس علي خويه

1387

 

 

 

تقدیم به

جامعه تبلیغات و بازاریابی و

تمامی تاثیرگزاران فکری و علمی مان

 

 

 

 

 

 

 

 

استراتژی میدان­یابی می کند ،اما وظیفه مجری است که میدان­داری کند .

« گوردن یوبنکس »

 

پيشگفتار مولفان:

امروزه شرکت های بزرگ دنیا با کمک تحقیقات استراتژیک به این نکته دست یافته اند که به جای تبلیغ پفک باید به تبلیغ لحظات شاد بین خانواده ها بپردازند و به جای تبلیغ آدامس به تبلیغ کفش می پردازند و به جای تبلیغ خدمات بانکی[1] به تبلیغ آسانسور و پله برقی روآورده­اند از همه شگفت انگیزتر آنکه شرکتی با تحقیقات استراتژیک به این نتیجه رسید که به جای تبلیغ کیفیت و کاربردهای اسباب­بازی­های خود، باید در تیزرهای خود شستن ظروف و لباس­های خانه را نشان دهد و پیام خود را به زنان حامله­ای می­رساند که دقیقا 4 یا 5 ماه دیگر کودکشان به دنیا خواهد آمد. اینگونه استراتژی­های تبلیغاتی شاید بهانه­ای باشد تا بدین وسیله انگیزه­های خرید جدیدی در دنیای رقابت امروزی بین مخاطبان ایجاد کنند یا شاید دلایل دیگری وجود داشته باشد.

در دنیای تبلیغات، بازاریابی و مدیریت استراتژیک کسانی پیروز هستند که بیشتر از دیگران و بهتر از آنان قاعده­ها و اصول این مفاهیم را با روش­های تازه­تر اجرا کردند کسب و کارها در دنیای مدرن از حالت سنتی کاملا خارج گشته و فعالیتی کاملا حرفه­ای که نیاز به دانش­ها و آگاهی­های بسیار بالایی در تمامی زمینه­ها است، تبدیل گشته است با توجه به بحث­های بسیار زیادی که در دهه­های اخیر در زمینه­های مدیریت استراتژیک و استراتژی­های بازاریابی صورت گرفته می­توان به مقوله­هایی چون استراتژی­های تبلیغاتی و مدیریت استراتژیک تبلیغات نیز بیشتر توجه کرد.

مساله بازاریابی یکی از متغیر­های بی­شماری است که بر موفقیت یا شکست اجرای استراتژی­های تدوین شده سازمان­ها و موسسات تاثیرگذار است بازاریابانی که مورد توجه مدیریت استراتژیک هستند نیز باید بتوانند استراتژی­های خاصی برای ارتباطات بازاریابی یکپارچه[2] یا اجزای بازاریابی[3] داشته باشند و همچنين مديران بايد با توجه به عناصر مدیریت استراتژیک برای هر یک از عناصر ترویج به خصوص تبلیغات برنامه­هایی منسجم و سازمان­یافته به اجرا گذارند. همان­طور که در بازاریابی دخیل بودن بسیاری از مسائل کمی یا کیفی، رسیدن به نتیجه را مشکل می­کند در تبلیغات نیز دخیل بودن بسیاری از علوم مانند جامعه­شناسی، روانشناسی، رفتارشناسی، ادبیات و فلسفه  به خصوص هنر و اثرات برجسته آن به عنوان جزیی از ترکیب عناصر پیشبردی بررسی آن را بسیار دشوار و طنش آمیز کرده است. یکی از کتاب­هایی که در زمینه تبلیغات در کشور ما احساس نیاز می شود مديريت استراتژيك تبليغات است. در کتاب حاضر سعی شده است مدیریت استراتژیک تبلیغات با گردآوری و ترجمه ادبیات مختلف در این زمینه تهیه شود تا نیاز کلی این بحث را بر طرف نماید. مدیریت استراتژیک تبلیغات با دید استراتژیکی دانش تبلیغات را به خوانندگان گرامی منتقل می­کند. مدیران استراتژیست می توانند با استفاده از این کتاب راهکارهای عملی تبلیغات سازمان خود را هدایت، اجرا و ارزیابی کنند. کتاب شامل چهار بخش اساسی است در بخش اول مفاهیم و اصطلاح­های کاربردی مطرح می­شود. در بخش دوم مراحل و فرایندهای اجرایی مدیریت استراتژیک تبلیغات بیان شده است. در بخش سوم به بحث اجرایي مديريت استراتژيك پرداخته خواهد شد و در بخش پاياني بررسي ارزيابي استراتژي­هاي تبليغاتي موضوع بحث کتاب خواهد بود.

با توجه به نیاز جامعه و نبود هیچ منبع و کتابی تحت عنوان مدیریت استراتژیک تبلیغات در کشور ابتدا تصمیم بر آن بود تا کتابی درباره مدیریت استراتژیک تبلیغات ترجمه شود ولی به علت آن ­که آن کتابها بسیار پراکنده ابعاد مختلف تبلیغات را بررسی کرده بودند و تمرکز خاصی نداشته و به صورت سلیقه ای نگاشته شده اند، تصمیم بر آن شد تا بخش­های مهم و پرمحتوایی از آن­ها را ترجمه کرده و با جمع­آوري كليه منابع، اطلاعات، مقاله­ها و منابع مربوط به بحث مديريت استراتژيك و به­ويژه مديريت استراتژيك تبليغات اين مجموعه با توجه به زبان، مثال­ها و فرهنگ كشور ما به رشته تحریر در­آید کتاب حاضر با خلاصه­سازی و ترجمه چندین کتاب انگلیسی و برخی مطالب، مقالات و کتاب­های داخلی گردآوری شده است تا آنجا که امکان داشته منابع و ماخذ­های لازم ارایه گردیده است چنانچه مطلبی جا افتاده تصادفی بوده و در صورت مشاهده سعی می­شود در چاپ های بعدی منبع آن ذکر گردد.

. اميد است توانسته باشیم رضايت مخاطبان محترم را بر­آورده كنیم. بزرگي مي­فرمايد «­زيبايي بي نقص خود يك نقص است»، بنابراين از كليه اساتيد و كارشناسان محترم خواهشمندیم انتقادات و پيشنهادات خود را به آدرس الكترونيكي زير براي هر چه بهتر شده اثر ارسال كنند.

 

Khooyehali@yahoo.com

 

                                                   دکتر احمد روستا و مهندس علي خـويه

09122991608

www.khooyeh.com

www.alikhooyeh.blogfa.com

 

علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *