مدل AIDA برای افزایش فروش

مشاور فروش مشاوره ی تخصصی و اثر بخش فروش قلب سازمان شماست، پس مراقب قلب خود باشید. درمان بیماری های سازمان و شرکت شما- عارضه یابی سازمان فروش در شرکت شما- بهبود عملکرد واحد فروش در سازمان شما

مدل AIDA  چیست؟

مدل AIDA مراحل ابتدایی و پایه‌ای فروش را تشریح می‌کند. چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه‌ی توجه، علاقه، اشتیاق و عمل (Attention, Interest, Delight, Act) گرفته شده است که فرآیند منطقی تصمیم‌گیری برای خرید می‌باشند. در هر مرحله از فروش که با مشکلی مواجه می‌شوید، به دلیل عدم موفقیت در یکی از این چهار بخش است.

۱- توجه مشتری را جلب کنید تا به حرف شما گوش کند. (Attention)
اولین کلمه، توجه به این معنی است که قبل از این که چیزی را به کسی بفروشید، تمایلات او را بشکافید و کاری کنید که توجه او به شما جلب شود و به صحبت‌های شما گوش کند.

۲- مشتری را علاقمند کنید. (Interest)
حرف دوم در مدل AIDA نشانگر کلمه علاقه است. شما باید با نشان دادن خصوصیات و مزایای محصولات یا خدمات خود، یا توضیح این‌که محصول یا خدمات شما چگونه می‌تواند زندگی و شغل مشتری را ارتقا بخشد، در مشتری ایجاد علاقه کنید.

۳- میل خرید مشتری را تحریک کنید (Delight)
سومین حرف در مدل AIDA نشانگر کلمه‌ی شوق و اشتیاق است که باعث تشویق یک مشتری به خرید می‌شود که قسمت مهمی از فروشندگی به حساب می‌آید. سپس کار شما این است که مشتری‌هایی بیابید که شدیدا به دنبال چنین مزایایی هستند.

۴- خاتمه دادن به فروش (Act ~ Action)
آخرین حرف در مدل AIDA نشانگر کلمه عمل است. در این قسمت از فرآیند فروش، شما از مشتری می‌خواهید که درباره‌ی خرید تصمیم قطعی بگیرد و روی پیشنهاد شما کار کند؛ یعنی جایی که به فروش خاتمه می‌دهید.

جالب است که خیلی از فروشندگان در فرآیند فروش، این چهار قسمت را با هم مخلوط می‌کنند، ترتیب آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، از یکی به دیگری می‌پرند و باز به قبلی باز می‌گردند یا همه را در یکدیگر ادغام می‌کنند. اما اگر ترتیب آن‌ها در این مدل رعایت نشود، حتی اگر تمامی آن‌ها نیز به‌کار برده شوند، هرگز مثمر ثمر واقع نخواهد شد.

علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *