فهرست کتاب اسرار تجارت بین الملل

فهرست کتاب اسرار تجارت بین الملل تالیف و ترجمه علی خویه  

 09122991608

www.khooyeh.com

 

علی خویه

مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم ها و برنامه های بازاریابی ارتباطات تبلیغات خلاقیت تجارت و فروش – بیش از ۱۸سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ۱۲کتاب مرجع کاربردی و تخصصی،عضو انجمن های ملی و بین المللی، ارایه بیش از ۴۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی، مجری بیش از ۹۰ پروژه در سراسر کشور، همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف، سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و …….

 

فصل 1 – مدیریت و مهندسی عوامل تجاری بیش از تجارت بین‌الملل

1-1- تصمیم‌گیری‌های اصلی ورود به بازارهای خارجی                                           21

1-1-1- اول این که چرا باید شروع به تجارت بین‌الملل نمود؟                            21

1-1-2- دوم این که چگونه وارد بازارهای بین‌المللی شد؟                         21

1-1-3- سوم این که به کدام بازارها وارد شوند؟                                22

1-1-4- چهارم این که در چه زمانی وارد شوند؟                                22

1-1-5- پنجم این که در چه مقیاس یا اندازه‌ای وارد بازار خارجی گردند؟    22

1-2- بازاریابی بین‌الملل و راهکارهای ورود به بازار بین‌المللی                22

1-2-1- تعریف بازاریابی بین‌الملل                                         23

1-2-2- چند روش تجارت بین‌الملل در جهان مرسوم است؟                24

1-3- روش‌های شروع تجارت و بازرگانی بین‌الملل                          25

1-3-1- اسرار ثبت شرکت‌های خارجی در ایران                              25

1-3-2- اسرار ثبت شعبه‌ی شرکت‌های خارجی 27

1-2-3- مراحل ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی                      27

1-3-4- 30 نکته‌ی کلیدی در خریدهای خارجی                              29

1-3-5- تجریه و تحلیل بازارهای خارجی                              32

1-4- اهداف بخش خرید                                              33

1-4-1- توان‌مندی‌های خرید                                      34

1-4-2- اصول مهم در خرید                                          35

1-4-3- ارتباط بخش خرید با دیگر واحدهای سازمان                 35

1-4-4- هزینه‌های خرید                                              35

1-4-5- خرید از منابع داخلی یا خارجی                            36

1-4-6- محاسن ساخت به جای خرید                              37

1-4-7- گونه‌های نظام خرید                                37

1-4-8- اقسام خرید                                            38

1-4-8-1- خریدهای برنامه‌ریزی شده                          38

1-4-8-2- خرید‌های موردی                                      38

1-4-8-3- خریدهای متمرکز                                      38

1-4-8-4- خریدهای غیرمتمرکز                                     39

1-4-9- انواع خریدها از نظر کمیت (مبلغ)                           39

1-4-9-1- خریدهای جزیی                                            39

1-4-9-2- خریدهای متوسط                                         39

1-4-9-3- خریدهای عمده                                           40

1-4-10- فرایند خرید                                                40

1-4-10-1- تشخیص نیاز                                         40

1-4-10-2- انتخاب تامین کنندگان                               40

1-4-10-3- انجام سفارش                                        41

1-4-10-4- پیگیری سفارش                                       41

1-4-10-5- دریافت سفارش                                       41

1-4-10-6- بازرسی و کنترل اجناس خریداری شده              41

1-4-11- اسناد اساسی خرید                                      42

1-4-12- خرید خارجی                                               43

1-4-12-1- مراحل خرید خارجی                                    43

1-4-12-2- تهیه پروفرما                                              43

1-4-12-3- مراحل ا نجام ثبت سفارش                             44

1-4-13- نحوه‌ی محاسبه‌ی قیمت و حمل کالای خریداری شده     45

1-5- مذاکره                                                              46

1-5-1- ارتباط                                                       46

1-5-2- ارکان مذاکره                                                46

1-5-3- تعریف مذاکره                                                 47

1-5-4- فرایند مذاکره                                                  47

1-5-5- مراحل مذاکره                                                 47

1-5-6- تنظیم استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها                               48

1-5-7- مدل برنامه‌ریزی مذاکره                                   48

1-5-8- برنامه‌ریزی عملیاتی برای  مذاکره                          49

1-5-9- بررسی نتایج مذاکره                                         50

1-5-10- نکات مهم در مذاکرات بازاریابی بین‌المللی                 50

1-5-11- تاکتیک‌های مهم در فرایند مذاکره:                          50

1-6- اسناد مورد نیاز برای بازرگانی خارجی                           51

1-6-1-کارت بازرگانی                                                    51

1-6-2- پروفرما                                                       51

1-6-3- اجازه‌ی ورود و فرم درخواست ثبت سفارش               52

1-6-4- قراردادها                                                       52

1-7-  پیگیری‌های خرید خارجی                                      56

1-8- شرایط تجارت بین‌الملل (اینکوترمز)2000                       58

1-9- راز مشتری شناسی در بازاریابی بین‌الملل                        59

1-10- عوامل مؤثر در ورود به بازارهای بین‌المللی                     61

1-10-1- عوامل جغرافیایی                                         61

1-10-2-  عوامل رقابتی                                             62

1-10-3- تصمیم‌گیری ورود به بازار                                     63

1-10-4- شرایط ورود شرکتها به بازار بین‌المللی                      64

1-10-5- علل ورود شرکتها به بازار بین‌المللی                         64

1-10-6- استراتژی‌های ورود به بازار جهانی 65

1-10-6-1- فروش خارجی از طریق خریداران داخلی           65

1-10-6-2-فروش از طریق شرکتهای توزیع کننده‌ی دیگر 66

1-10-6-3- مزایای شرکتهای مدیریت صادرات                    66

1-10-6-4- معایب شرکتهای مدیریت صادرات                 66

1-10-6-5- معیارهای شناسایی نمایندگی‌های فروش         66

1-10-6-6- معیارهای انتخاب یک نمایندگی فروش                  66

1-10-6-7- دلایل عمده‌ی انتخاب استراتژی‌های تولید در خارج از کشور        67

1-10-6-8- مزایای روش حق‌الامتیاز                                             67

1-10-6-9- معایب روش حق‌الامتیاز                                          67

1-10-6-10- کاهش معایب روش اعطای مجوز تولید                     68

1-10-6-11- مونتاژ                                                         68

1-10-7- صادرات                                                            68

1-10-7-1- تعریف صادرات                                                69

1-10-7-2- شرایط صادرات                                               69

1-10-7-3- اصول و قواعد صادرات                                       70

1-10-7-4- صادرات کالا با استفاده از بروات اسنادی صادراتی           71

1-10-7-5- انواع بروات وصولی                                             72

1-10-7-6- نحوه‌ی دریافت وجه برات اسنادی                            73

1-10-7-7- نقش اطلاع‌رسانی در صادرات                               74

1-10-7-8- صادرات قطعی                                             75

1-10-7-9- صادرکننده‌ی بازارچه‌ی مرزی                                  76

1-10-7-10- انواع کالاهای صادراتی                                         77

1-10-7-11- قیمت‌گذاری کالای صادراتی توسط گمرک ایران             78

1-10-7-12- مراحل صدور کالا در بازارچه‌ی مشترک مرزی              79

1-10-7-13- تنظیم اظهارنامه                                             80

1-10-7-14- واریز هزینه‌های گمرکی                                  82

1-10-7-15- ارزیابی کالاهای صادراتی                            83

1-10-7-16- صدور اسناد ترخیص                                 84

1-10-7-17- خلاصه‌ی مراحل صدور کالا                        84

1-8-10- واردات                                                   86

1-10-8-1- واردکننده‌ی کالا در بازارچه مرزی                 86

1-10-8-2- واردات قطعی                                        86

1-10-8-3- واردات از طریق بازارچه‌های مرزی                  89

1-10-8-4- انواع کالا از لحاظ شرایط ورود                      89

1-10-8-5- واردات در بازارچه‌های مرزی                         90

1-10-8-6- تشریفات ترخیص                               92

1-10-8-7- تجارت و واردات کالاهای بهداشتی             93

1-11- اسرار ضمانت‌نام‌ها و اسناد بازرگانی بین‌الملل          96

1-11-1- اسناد بازرگانی خارجی ملی                          96

1-11-2- اسناد بازرگانی خارجی بین‌المللی                     96

1-11-3- گواهی مبدأ                                            97

1-11-4- ثبت سفارش                                          97

1-11-5- بارنامه Bill of lading (B/L)                           98

1-11-6- پروفرما یا سیاهه‌ی بازرگانی                             98

1-11-6-1- سیاهه‌ی گواهی شده (Certified Invoice)        98

1-11-6-2- سیاهه‌ی کنسولی (Consular Invoice)           98

1-11-7- آفر یا سفارش                                            98

1-11-8- فرم درخواست گشایش اعتبار اسنادی                98

1-11-9- اظهارنامه‌ی گمرکی                                          100

1-11-10- پروانه سبز گمرکی                                         100

1-11-11- ضمانت‌نامه‌ی پیش پرداخت APG                       100

1-11-12- لیست عدل‌بندی  (Packing- list)                        101

1-11-13- گواهی استاندارد                                             102

1-11-14- گواهی بهداشت (حسب مورد)                      103

1-11-15- قبض انبار                                          103

1-11-16- گواهی بازرسی                                     105

1-11-17- وکالت‌نامه                                            105

1-11-18- ترخیصیه                                             105

1-11-19- قبض انبار                                            106

1-11-20- انواع ضمانتنامه‌های ارزی                            106

1-11-21- ضمانتنامه‌ی بانکی چیست؟                          107

1-11-22- انواع ضمانتنامه‌ی بانکی از نقطه نظر موضوعی     107

1-11-22- 1- ضمانتنامه‌ی شرکت در مناقصه/ مزایده        107

1-11-22- 2- ضمانتنامه‌ی حسن انجام کار/تعهدات          108

1-11-22- 3- ضمانتنامه‌ی پیش پرداخت                    108

1-11-22- 4-  ضمانتنامه‌ی استرداد کسور وجه‌الضمان         108

1-11-22- 5- ضمانتنامه‌ی گمرکی                              109

1-11-22- 6-  ضمانتنامه‌ی تعهد پرداخت                       109

1-11-22-7-  سایر ضمانتنامه‌ها                                 109

1-11-23- انواع ضمانتنامه‌های بانکی از نظر نحوه‌ی صدور 110

1-11-23-1- ضمانتنامه‌های مستقیم                         110

1-11-23-2- ضمانتنامه‌های غیرمستقیم                    110

1-11-24- انواع ضمانتنامه‌های بانکی از نقطه نظر فعالیت اقتصادی    110

1-11-24-1-  ضمانتنامه‌های صادراتی                                  111

1-11-24-2-  ضمانتنامه‌های وارداتی                                111

1-11-25- قانون حاکم بر ضمانتنامه‌ها                               111

1-11-26- مقررات موضوعه از طرف اتاق بازرگانی بین‌المللی پاریس     112

1-11-27- اعتبار خریدار                                                    112

1-11-28- ریفاینانس                                                       113

1-11-29- فاینانس (اعتبار اسنادی بلند مدت)                        113

1-11-30- ریفاینانس (اعتبار اسنادی کوتاه مدت)                   114

1-12- اصطلاحات بین‌المللی حمل و نقل                                       114

1-13- حقوق، عوارض و هزینه‌های بندر بر کشتی‌ها در بنادر جنوبی        122

1-14- بعضی از اصطلاحات رایج در حمل هوایی                            123

1-15- بارنامه‌ی هوایی                                                         123

1-16- برات اسنادی                                                           125

1-17- انواع برات وصولی                                              125

1-17-1- برات وصولی ساده                                           126

1-17-2- برات وصولی اسنادی                                       127

1-17-3- اعتبار اسنادی پشت به پشت اتکایی                        127

1-17-4- اعتبار اسنادی مدت‌دار و نسیه                               128

1-18- کارت بازرگانی                                         128

1-18-1- کاربردهای کارت بازرگانی                     128

فصل 2 – مدیریت و مهندسی عوامل تجاری حین تجارت بین‌الملل

2-1- فرایند انجام خرید و سفارش خارجی از طریق کارت بازرگانی                135

2-2- گواهی بازرسی                                                             142

2-3- اسناد حمل                                                               144

2-4- اظهارنامه‌ها و مدارک پیوست                                           144

2-4-1- اظهارنامه‌ی اجمالی                                     144

2-4-2- اظهارنامه‌ی ورود یا خروج Declaration of Arrivel or Departure            145

2-4-3- اظهار نامه‌ی کالا Declaration Goods                                   145

2-4-4- اظهار نامه مبدأ Declaration of Origin                               145

2-4-5- اعلامیه‌ی ارز                                                          145

2-4-6- بار انداز                                                                                  145

2-4-7- بارنویسی                                                                              146

2-4-8- بارنامه                                                                            146

2-4-9- پروفرما                                                                         146

2-4-10- ترانشیپ Transshipment                                                 146

2-4-11- تعهد ترانزیت Transit bond-note                                        146

2-4-12- ترخیص کالا Clearance of Goods                                     147

2-4-13- درابک Drwback                                                     147

2-4-14- سیاهه‌ی تجاری                                                     147

2-4-15- سیف CIF                                                         148

2-4-16- سی اند اف F&C                                               148

2-4-17- عدل                                                                    148

2-4-18- فله                                                                       148

2-4-19- فوب FOB                                                              148

2-4-20- کانتینر                                                                  148

2-4-21- کالای متروکه                                                      148

2-4-22- کابوتاژ                                                            149

2-4-23- کارته تیر                                                         149

2-4-24- کارنه آ.ت.آ ATA                                                  149

2-4-25- کالاهای توشه‌ای و ملزومات Store                                    149

2-4-26- کنوانسیون آ.ت.آConvention ATA                                 149

2-4-27- منوانسیون کیوتو Convention Kyoto                              150

2-4-28- کنوانسیون نایروبی Nairobi Convention                           150

2-4-29- گواهی مبدأ Cortificate of Orign                            150

2-4-30- گواهی بازرسی                                                  150

2-4-31- گواهی بیمه                                                     150

2-4-32- مانیفست                                                      151

2-4-33- مانیفست محموله (بار)                                       151

2-5- اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی                                   151

2-6- معیارهای طبقه‌بندی کالا                                            153

2-6-1- توصیف و شرح کالا                                              153

2-6-2- درجه و مرحله‌ی ساخت                                        154

2-6-3- کاربرد یا عمل                                                   154

2-6-4- بیمه‌ی باربری (حمل و نقل) کالا                             154

2-6-4-2- تقسیم‌بندی بر پایه‌ی محدوده‌ی جغرافیای                 155

2-6-4-3- تقسیم‌بندی بر مبنای نوع پوشش بیمه‌ای                  155

2-7- انواع پوشش بیمه‌ای در بیمه‌ی حمل و نقل کالا                155

2-7-1- بیمه با شرایط C                                             156

2-7-2- خطرات بیمه شده                                           156

2-7-3- اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت محمولات وارداتی و صادراتی       157

2-7-4- اسناد و مدارک لازم جهت بررسی پرداخت خسارت محمولات حمل و نقل داخلی         157

2-7-5- اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت محمولات وسایل نقلیه‌ی آبی (شناورهای
کوچک و دریای)

2-8- شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ی باربری                    158

2-9- شناخت سازمان‌های تجاری                          159

2-9-1- کمیسیون اقتصاید و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و منطقه‌ی اقیانوس آرام (ESCA) 160

2-9-2- مؤسسه‌ی آموزشی و پرورشی ملل متحد (UNITAR)                               160

2-9-3- کنفرانس تجارت و توسعه‌ی ملل متحد(UNCTAD)                       160

2-9-4- بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه                                  161

2-9-5- صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF)                        161

2-9-6- صندوق بین‌المللی توسعه‌ی کشاورزی (IFAD)                 161

2-9-7- صندوق بین‌المللی پول (IMF)                                  161

2-9-8- سازمان جهانی بهداشت (WHO)                                161

2-9-9- سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) (FAO)                  162

2-9-10- سازمان جهانی هواشناسی (WMO)                                     162

2-9-11- سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) (UNESCO)      162

2-9-12- سازمان بین‌المللی کار (ILO)                                               162

2-9-13- سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) (ICAO)                         163

2-9-14- سازمان توسعه ی صنعتی ملل متحد (یونیدو) (UNIDO)                      163

2-9-15- سازمان کشورهای صادر کننده‌ی نفت (اوپک)  (OPEC)                      163

2-9-16- برنامه‌ی عمران ملل متحد (UNDP)                                         163

2-10- سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو)                                                 164

2-10-1- سازمان بین‌المللی ایزو ISO                                             164

2-10-2- هدف ایزو ISO                                                        164

2-10-3- استاندارد اختیاری ایزو ISO                                           164

2-10-4- مفاهیم ایزو 9000                                                         165

2-10-5- خصوصیت بارز ایزو 9000                                                  166

2-10-6- مدت اعتبار ایزو 9000                                                      166

2-10-7- گواهینامه‌ی ایزو 9000                                                      167

2-10-8- قدم‌های اساسی جهت دریافت گواهینامه‌ی ISO9000                    167

2-11- اتحادیه اقتصادی                                                           168

2-12- تحقیقات بازاریابی خارجی                                                 171

2-12-1- مشکلات تحقق بازاریابی در کشورهای مختلف                     171

2-12-2- سیستم اطلاعاتی بازاریابی                                            172

2-12-3- ارکان اساسی سیستم اطلاعاتی بازاریابی                                  172

2-12-4- دسته‌بندی اطلاعات مربوط به بازار                                     173

2-12-5- استراتژی بازاریابی بین‌الملل                                             173

2-12-6- دوره‌ی عمر کالای بین‌المللی                                          74

2-12-7- نام‌گذاری کالا                                                          174

2-12-8- معرفی کالای جدید                                                    174

2-12-9- ترفیع                                                                  175

2-12-10- موانع فرآیند ارتباطات بین‌المللی                                       175

2-12-11- تبلیغات جهانی                                                      175

2-12-12- قیمت‌گذاری                                                         176

2-12-13- عوامل موثر بر قیمت‌گذاری بین‌المللی                              176

2-12-14- قیمت جهانی و قیمت‌های مختلف برای بازارهای مختلف        176

2-12-15- توزیع                                                                177

2-12-16- ساختار توزیع بین‌المللی                                           177

2-12-17- استراتژی توزیع بین‌المللی                            177

2-13- استاندارد و تجارت                                         178

2-14- انواع استاندارد                                                179

2-14-1- استاندارد ملی                                             179

2-14-2- استاندارد منطقه‌ای                                        179

2-14-3- استاندارد بین‌المللی                                       180

2-14-4- نقش مؤسسه‌ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تجارت     181

2-14-5- اداره‌ی ‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران              181

2-15- روش‌های اجرایی موجود در اداره‌ی نظارت بر امور صادرات و واردات                     182

2-15-1- صدور گواهینامه انطباق یا عدم انطباق کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری    182

2-15-2- صدور گواهینامه‌ی انطباق کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری         183

2-15-3- صدور مجوز حذف بازرسی                                                    183

2-15-4- ضوابط فنی استفاده از CE مارک                                       184

2-16- معرفی سایت‌ها و منابع مفید تجارت بین‌الملل                      184

2-17- ثبت سفارش                                                          189

2-17-1- مراحل ثبت سفارش                                              189

2-17-2- انواع ثبت سفارش                                                 190

2-17-3- ثبت سفارش و مراحل آن                                        191

2-17-3-1- انواع روش‌های واردات کالا از طریق ثبت سفارش                 193

2-17-3-2-  مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا                            194

2-17-3-3-  اصلاحیه‌ی ثبت سفارشات                                           195

2-17-3-4-  تمدید ثبت سفارش                                                 195

2-17-3-5-  ابطال ثبت سفارشات                                             196

2-17-3-6-  ثبت سفارش ورود موقت کالا ماده 12 ق م ص ماده 24 آیین‌نامه آن قانون   196

2-17-3-7-  نحوه ی گردش کار اجرایی                                                        196

2-17-4-7- وظایف و نحوه ی کار کمیسیون چهارنفره                                 198

2-18- SWIFT چیست؟                                         201

2-19- انواع بارنامه‌های دریایی                                     202

2-20- انواع دیگر بارنامه                                            204

2-21-‌ فنون مذاکرات بین‌المللی                                       205

2-22- 45 راز برای موفقیت در تجارت بازرگانی و بازاریابی بین‌الملل      211

2-23- اسرار تجارت دریایی                                                      216

2-24- مطالب مفید در مورد حمل و نقل دریایی                                218

2-25- ارتباط موسسات بازرگانی با بازار ارز                                      219

2-26- روش‌های پیش‌بینی قیمت ارز                                  220

فصل 3 – اسرار تجارت و عملیات مهندسی تجارت بین‌الملل

3-1- مفهوم تحویل موقت و تحویل دائم                                  223

3-2- فعالیت حمل و نقل (یا کریری)                                      224

3-2-1- وظایف کریر                                                        224

3-2-2- مسئولیت‌ها                                 225

3-2-3- حقوق                                       226

3-2-4- داوری                                    226

3-2-5- بیمه                                      227

3-3- وظایف فورواردر                             227

3-4- حمل و نقل بین‌المللی (T.I.R)                  228

3-5- مقررات TIR                                     229

3-6- اقداماتی که باید در صورت اطلاع از حوادث در ارتباط با راهنامه‌های C.M.R انجام شود230

3-7- بخشی از آیین‌نامه‌ی اجرایی قانونی حمل و نقل و عبور کالای خارجی             231

3-8- قوانین و مقررات صادرات و واردات فدراسیون روسیه                       232

3-9- 14 راز مؤثر برای موفقیت در بازار کار                            234

3-10- 50 راز برای داشتن سایتهای تجاری جذاب و تجارت الکترونیک موفق        236

3-11- 10 اشتباه بزرگ در راه‌اندازی تجارت بین‌الملل                            242

3-12- 26 راز برای موفقیت در فروشندگی (فروشنده‌ی حرفه‌ای)                 245

3-14- 33 راز موفقیت در تجارت و کسب و کار                                250

3-15- 9 راز طلایی و جادویی مهم برای استفاده از کلمات در فروش          254

3-16- 40 راز طلایی بازاریابی، خرید، فروش و مذاکره‌ی تلفنی                 255

3-17- 25 راز مهم در مشتری‌مداری و راهکارهای کسب رضایت مشتریان           260

3-18- 5 راز پنهان موفقیت در بازاریابی                                              267

3-19-  48 راز کلیدی فروش و فروشندگی                              268

3-20-  10 راز طلایی موفقیت در فروش و بازاریابی                     273

3-21-  9 راز تاجران موفق                                                 274

3-22-  10 راز مهم در مدیریت بخش فروش                             2767

3-23-  15 راز تاجران موفق                                               279

3-24-   10 راز مهم در تجارت الکترونیک                               280

3-25-  22 راز موفقیت در تجارت الکترونیک                                 283

3-26-  10 راز کلمات جذاب تبلیغاتی در کسب و کار                          285

3-27-  21 راز برای خرید بهتر                                                  287

3-28-  10 راز مهم هنگام خرید                                                 289

3-29-  10 راز برای حرفه‌ای شدن در کار                                      291

3-30-  16 راز حرفه‌ای اندیشیدن و حرفه‌ای شدن در تجارت                  292

3-31-  11 راز تفکر انسانهای موفق                                            293

3-32-  5 راه برای موفقیت در فروشندگی اینترنتی                            294

3-33-  رازهای حمل و نقل هوایی در تجارت بین‌الملل                     296

فصل 4 – مبانی اصول و مفاهیم اینکوترمز

4-1- هدف و قلمرو اینکوترمز                                                 303

4-2- علت بازنگری اینکوترمز                                                  304

4-3- اینکوترمز 2000                                                           305

4-4- منظور نمودن اینکوترمز در قرار داد فروش                               306

4-5- ساختار اینکوترمز                                                          306

4-6- ترمینولوژی                                                         306

4-6-1- فروشنده‌ی (کالا) Shipper                          308

4-6-2- تحویل Delivery                                    308

4-6-3- «معمول» ـ (متداول) Usual                       309

4-6-4- «هزینه‌ها» (عوارض) Charges                    309

4-6-5- «بنادر»، «اماکن (محلها)»، «نقاط» و «محلهای کار»                310

4-6-6- «کشتی» و «شناور» Ship and Vessel                               310

4-6-7- «کنترل» و «بازرسی» Checking and inspection                 310

4-6-8- وظایف فروشنده در تحویل (کالا)                                       311

4-6-9- انتقال مسئولیت (ریسک) و هزینه‌های مربوط به کالا                  311

4-7- اصطلاحات                                                                  312

4-7-1- اصطلاحات گروه F                                                   312

4-7-2- اصطلاحات گروه “C”                                                313

4-7-4- اصطلاحات گروه D                                                  318

4-8- ایجاد تغییر در اینکوترمز                                                319

4-9- توضیح در مورد استفاده از اصطلاحات324

4-10- بارنامه و تجارت الکترونیکی                                          24

4-11- اسناد حمل غیرقابل انتقال به جای بارنامه‌ها                         325

4-12- حق دادن دستورات به حمل کننده                                   326

4-13- داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی                                      326

4-14- EXW (EX wirks) تحویل در محل کار (محل تعیین شده)               327

4-15- FCA (… named palce) تحویل به حمل کننده (محل تعیین شده)    330

4-16- (…named port of shipment) FAS «تحویل در کنار کشتی» (بندر تعیین‌شده)  335

4-17- (…named port of shipment) FOB تحویل روی عرشه (بندر تعیین شده) 339

4-18- (…named port of destination) CFR هزینه و کرایه‌ی حمل (بندر مقصد تعیین شده) 343

 4-19- (…named port of destination) CIF هزینه، بیمه و کرایه‌ حمل (بندر مقصد تعیین شده) 347

4-20- (…named place of destination) CPT کرایه‌ی حمل پرداخت شده تا (مقصد تعیین شده) 352

4-21- (…named place of destination) CIP کرایه‌ی حمل و حق بیمه‌ی پرداخت شده تا (مقصد تعیین شده) 356

4-22- (…named plase) DAF تحویل در مرز (محل تعیین شده) 361

4-23- (named port of destination) DES تحویل از کشتی (بندر مقصدتعیین‌شده)             365

4-24- (…named port of destination) DEQ تحویل در اسکله (مقصد تعیین‌شده)            369

4-25- (…named plave of destination) DDU تحویل بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی (مقصد تعیین شده)

4-26- (…named place of destination) DDP تحویل با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی (مقصد تعیین شده)

4-27- بشریح برخی از واژگان اینکوترمز381

4-27-1- (…named place Ex Works) EXW تحویل در محل (… محل تعیین شده)        381

4-27-2- (…named place Free Carrier) FCA تحویل به حمل کننده (… محل تعیین‌شده) …… 382

4-27-3- (…named port of shipment Free Alongside Ship) FAS تحویل در کنار کشتی ( بندر بارگیری تعیین شده) 382

4-27-4- (…named port of shipment Free On Board) FOB تحویل روی عرشه (… بندر بارگیری تعیین شده) 382

4-27-5- (…named port of destination Cost and Freight) CFR هزینه و کرایه حمل (… بندر و مقصد تعیین شده) 383

4-27-6- (…named port of destination Cost, Insurance and Freight) CIF هزینه، بیمه و کرایه‌ی حمل (… بندر مقصد تعیین شده) 383

4-27-7- (…named place of destination Carriage Paid To) CPT کرایه‌ی حمل پرداخت شده تا (… مقصد تعیین شده) 383

4-27-8- (…named place of destination Carriage and Insuranc-e Paid to) CIP -کرایه‌ی حمل و بیمه‌ی پرداخت شده تا (… محل تعیین شده در مقصد) 384

4-27-9- …named place of destination Carriage and Insurance Paid to) CIP کرایه‌ی حمل و بیمه‌ی پرداخت شده تا (… محل تعیین شده در مقصد) 385

4-27-10- (…named place Delivered At Frontier) DAF تحویل‌در مرز (… محل‌تعیین‌شده)… 385

4-27-11- (…named port of destination DELIVERED EX SHIP) DES تحویل از کشتی
(… بندر مقصد تعیین شده) 385

4-27-12-(…named port of destination Delivered Ex Quay) (duty paid) DEQ هزینه و کرایه حمل (… بندر و مقصد تعیین شده) 385

4-27-13-(…named place of destination Delivered DUTY UNPAID) (duty paid) DDU تحویل عوارض پرداخت نشده (… محل مقصد تعیین شده) 386

4-27-14- (…named port of destination Delivered Ex Quay) (duty paid) DEQ هزینه و کرایه حمل (… بندر و مقصد تعیین شده)

4-28- آشنایی با برخی اصطلاحات بازرگانی و پرسش‌های بازرگانی خارجی          387

4-29- بازده اقتصادی در حمل و نقل انبارها                                394

4-30- طبقه‌بندی چهار گروه اینکوترمز                                  399

4-30-1- اصطلاحات گروه E                                     402

4-30-2- اصطلاحات گروه F                                      402

4-30-3- اصطلاحات گروه C                                      406

4-30-4- اصطلاحات گروه D                                      409

4-31- نمونه و تشریح جزییات تعدادی از اینکوترمزها در تجارت بین‌الملل            418

4-31-1- تحویل کالا در محل کار (… نام محل مقرر) EXW                    418

4-31-2- FCA تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده (…. نام محل مقرر)        421

4-31-3- FAS تحویل کالا در کنار کشتی (… نام بندر بارگیری)                      425

4-31-4- DDP تحویل کالا در محل مقرر در مقصد با ترخیص و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
(… نام محل مقرر در مقصد)

4-32- تغییرات اینکوترمز 2010                                          432

4-33- اصطلاحات بین‌اللملی بازرگانی                                         436

4-34- بارنامه                                                                   437

4-35- اصطلاحات دریایی در تجارت بین‌الملل                               441

4-36- انواع بارنامه‌ی رایج در حمل و نقل                                   463

4-37- قرارداده اجاره‌ی کشتی و انواع آن                                    463

4-38- OEM چیست؟                                                       466

4-39- اصطلاحات دریایی در تجارت بین‌الملل

علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *