تدوین برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
اصول تدوین طرح و برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
علی خویه
مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….
www.khooyeh.ir
تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com
سوابق گروه:
ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،
اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسیفروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطاتبازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی وفروش، برنامه بازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایش فروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابیمویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهای فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش سازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهتگیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان میدهد و برای شرکتهای بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار میرود . این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی میشود، از شش قسمت تشکیل شده است:
1- اهداف و ماموریتها
2- تجزیه و تحلیل وضعیت
3- استراتژیها و اهداف
4- برنامههای تاکتیکی بازاریابی
5- بودجهبندی، تحلیل عملکرد و پیادهسازی
6- ملاحظات جانبی
در ادامه به بررسی هر یک از بندهای فوق پرداخته میشود.
1- اهداف و ماموریتها
در این قسمت ابتدا هدف از تهیهی این سند بیان میشود . برای مثال هدف تهیهی یک طرح بازاریابی میتواند به صورت زیر باشد:
“هدف تهیهی این سند معرفی کالای جدید، ورود به بازار جدید، افزایش رشد کالای موجود و ارزیابی برنامهی سالانه و…است”
و یا مثالی دیگر:
“هدف تهیهی این سند تنظیم و تدوین استراتژی یک واحد فعالیت استراتژیک است”
پس از معرفی، هدف “ماموریت” تشریح میشود . بیانیهی ماموریت شامل چند جملهی مختصر است که به موارد زیر اشاره میکند:
1- فلسفه بنیادین سازمان
2- مشتریان
3- کالاها و خدمات
4- ارزشهای اساسی
5- و غیره
2- تجزیه و تحلیل وضعیت
تجزیه و تحلیل وضعیت نگاهی به وضعیت حال و آینده است . این کار از چند دیدگاه بررسی میشود:
1- تجزیه و تحلیل محصول جاری
2- تجزیه و تحلیل بازار موجود
3- تجزیه و تحلیل شبکهی توزیع
4- تجزیه و تحلیل مالی
5- تجزیه و تحلیل رقبا
6- سایر تجزیه و تحلیلها
در تجزیه و تحلیل محصول جاری موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
1- ویژگیها و صفات محصول
2- قیمتگذاری محصول
3- کانالهای توزیع محصول
4- ترفیع و ارتقای کیفیت محصول
5- خدمات اضافی محصول
در تجزیه و تحلیل بازار موجود موارد زیر مورد بررسی میشود:
1- جهتگیریها در بازار هدف
2- ویژگیهای جمعیتشناختی و روانشناختی بازار هدف
3- ویژگیهای مشتریان هدف
4- تخمین بازار هدف
5- تحلیل فرآیند خرید مصرف کننده
در تجزیه و تحلیل شبکهی توزیع موارد زیر بررسی میشود:
1- کانالهای توزیع و زنجیرهی تامین
2- انتظارات توزیع کنندگان
3- فرآیندهای خرید
4- نقش محصول در امر توزیع
5- ابعاد توزیع
در تجزیه و تحلیل شبکهی رقبا موارد زیر بررسی میشود:
1- وضعیت “آمیخته بازاریابی” رقبا شامل محصول، ترفیع ، توزیع و قیمت
2- نقاط ضعف و قوت رقبا
3- روند بازاریابی هر یک از رقبا
در تجزیه و تحلیل مالی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
1- تجزیه و تحلیل فروش
.براساس محصول
.براساس کانالهای توزیع
.براساس مناطق
.براساس سهم بازار
2- تجزیه و تحلیل سود
.هزینه های بازاریابی
.درآمدها
و سرانجام در سایر تجزیه و تحلیلها موارد زیر بررسی میشود:
1- تجزیه و تحلیل مسایل و فرصتهای محیطی
2- تجزیه و تحلیل به کمک ماتریسها و منحنی عمر محصول
3- خلاصه وضعیت جاری
3- اهداف و استراتژیها
در این بخش اهداف و استراتژیهای بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرند