تدوین برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

اصول تدوین طرح و برنامه بازاریابی (Marketing Plan)


b6

علی خویه

مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

www.khooyeh.ir

تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com

سوابق گروه:
ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،

اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسیفروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطاتبازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی وفروش، برنامه بازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایش فروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابیمویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهای فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش سازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش

 


 

 

طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهت­گیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان می­دهد و برای شرکت­های بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار می­رود . این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی می­شود، از شش قسمت تشکیل شده است:

1- اهداف و ماموریت­ها

2- تجزیه و تحلیل وضعیت

3- استراتژی­ها و اهداف

4- برنامه­های تاکتیکی بازاریابی

5- بودجه­بندی، تحلیل عملکرد و پیاده­سازی

6- ملاحظات جانبی

در ادامه به بررسی هر یک از بندهای فوق پرداخته می­شود.

1- اهداف و ماموریت­ها

در این قسمت ابتدا هدف از تهیه­ی این سند بیان می­شود . برای مثال هدف تهیه­ی یک طرح بازاریابی می­تواند به صورت زیر باشد:

“هدف تهیه­ی این سند معرفی کالای جدید، ورود به بازار جدید، افزایش رشد کالای موجود و ارزیابی برنامه­ی سالانه و…است”

و یا مثالی دیگر:

“هدف تهیه­ی این سند تنظیم و تدوین استراتژی یک واحد فعالیت استراتژیک است”

پس از معرفی، هدف “ماموریت” تشریح می­شود . بیانیه­ی ماموریت شامل چند جمله­ی مختصر است که به موارد زیر اشاره می­کند:

1- فلسفه بنیادین سازمان

2- مشتریان

3- کالاها و خدمات

4- ارزش­های اساسی

5- و غیره

2- تجزیه و تحلیل وضعیت

تجزیه و تحلیل وضعیت نگاهی به وضعیت حال و آینده است . این کار از چند دیدگاه بررسی می­شود:

1- تجزیه و تحلیل محصول جاری

2- تجزیه و تحلیل بازار موجود

3- تجزیه و تحلیل شبکه­ی توزیع

4- تجزیه و تحلیل مالی

5- تجزیه و تحلیل رقبا

6- سایر تجزیه و تحلیل­ها

در تجزیه و تحلیل محصول جاری موارد زیر مورد بررسی قرار می­گیرد:

1- ویژگی­ها و صفات محصول

2- قیمت­گذاری محصول

3- کانال­های توزیع محصول

4- ترفیع و ارتقای کیفیت محصول

5- خدمات اضافی محصول

در تجزیه و تحلیل بازار موجود موارد زیر مورد بررسی می­شود:

1- جهت­گیری­ها در بازار هدف

2- ویژگی­های جمعیت­شناختی و روان­شناختی بازار هدف

3- ویژگی­های مشتریان هدف

4- تخمین بازار هدف

5- تحلیل فرآیند خرید مصرف کننده

در تجزیه و تحلیل شبکه­ی توزیع موارد زیر بررسی می­شود:

1- کانال­های توزیع و زنجیره­ی تامین

2- انتظارات توزیع­ کنندگان

3- فرآیندهای خرید

4- نقش محصول در امر توزیع

5- ابعاد توزیع

در تجزیه و تحلیل شبکه­ی رقبا موارد زیر بررسی می­شود:

1- وضعیت “آمیخته بازاریابی” رقبا شامل محصول، ترفیع ، توزیع و قیمت

2- نقاط ضعف و قوت رقبا

3- روند بازاریابی هر یک از رقبا

در تجزیه و تحلیل مالی موارد زیر مورد بررسی قرار می­گیرد:

1- تجزیه و تحلیل فروش

.براساس محصول

.براساس کانال­های توزیع

.براساس مناطق

.براساس سهم بازار

2- تجزیه و تحلیل سود

.هزینه های بازاریابی

.درآمدها

و سرانجام در سایر تجزیه و تحلیل­ها موارد زیر بررسی می­شود:

1- تجزیه و تحلیل مسایل و فرصت­های محیطی

2- تجزیه و تحلیل به کمک ماتریس­ها و منحنی عمر محصول

3- خلاصه وضعیت جاری

3- اهداف و استراتژی­ها

در این بخش اهداف و استراتژی­های بازاریابی مورد بررسی قرار می­گیرند

علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *