بازاریابی و برندسازی قند و شکر

  • تعریف محصول

قند و شکر از محصولات بسیار مهم سبد هر خانواری محسوب می شود و در واقع یکی از ضروری ترین واستراتژی ترین محصولات می باشد که در اقتصاد کشور نیز اثر گذار می باشد.

  • مروری بر روش تولید محصول

هندیها با تبخیر عصاره حاصل از نیشکر ، قند خام تهیه می‌کردند. تقریبا هزار سال پیش ، مسلمانان روش تهیه قند را فرا گرفتند و بوسیله آنها این صنعت به ‌اروپا منتقل شد. قند ابتدا به منزله یک محصول تجملی و دارویی مصرف می‌شد و تنها در حدود ۳۵۰ سال پیش ، کم‌کم قند جزو مواد غذایی درآمد. در اواسط قرن هیجدهم ، ماده قندی در چغندر کشف شد و اولین کارخانه تهیه قند به مقیاس صنعتی در اوایل قرن نوزدهم تاسیس گردید.

کارخانه قند چغندر از موقعی توانست با کارخانه قند نیشکر رقابت کند که با بهبود روشهای کشت چغندر ، مقدار قند موجود در چغندر از ۵ درصد به حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و به‌علاوه دستگاه‌های مناسب و دقیق شیمیایی و اکتشافات علمی ‌قرن نوزدهم کمک موثری به گسترش این صنعت نمود.

  • شیوه های بسته بندی محصول

هم اکنون در بازار بسته بندی قند به صورت ها و شکل های زیر موجود می باشد ۱- کله قند ( کوچک و بزرگ)۲- حبه ای (فله ای و بسته بندی شده) ۳- بسته بندی شده یک کیلویی ۴- بسته بندی شده دو کیلویی ۵- بسته بندی شده ۵ کیلویی ۶- قند مکعبی

  • شیوه های توزیع و حمل و نقل:

قند و شکر به علت حساسیتی که نسبت به آب دارند باید در شرایط بسیار مناسبی تولدی و توزیع شوند و انبارهای مخصوص به خود را نیز نیاز دارد

کانالهای توزیعی که هم اکنون در بازار مشغول به توزیع این محصولات می باشند.

کانال توزیع مرتبط سهم توزیع
به پخش
قاسمیران

 

 

  • شیوه های نگهداری و انبارش

 

انواع شرکت های قند موجود در بازار

۱ قند آبکوه
۲ قند اصفهان
۳ قند اقلید
۴ قند بیستون
۵ قند ثابت خراسان
۶ قند شاهرود
۷ قند شیروان
۸ قند مجلسی
۹ قند مرودشت
۱۰ قند ممسنی
۱۱ قند نقش جهان
۱۲ قند ورامین
۱۳ تولیدی بازرگانی شکوه یاس

 

بخش دوم بررسی محصول از دیدگاه مشتریان 

  • بررسی ویژگی های محصول هنگام مصرف
  • بررسی معیارهای مشتریان در انتخاب و خرید
  • بررسی برخی معیارهای مورد انتظار مشتریان از محصول

 

بخش سوم بررسی کاربردهای محصول  

  • شناسایی زنجیره مصرف
  • شناسایی مصرف کنندگان نهایی
  • شرح کامل موارد کاربرد محصول
  • بررسی کالاهای جایگزین و مشابه
  • شناسایی کالاهای جایگزین
  • شناسایی کالاهای مشابه
  • شناسایی مزایای نسبی کالاهای جایگزین و مشابه و قدرت جایگزینی آنها

 

بخش چهارم بررسی عرضه و تقاضا در گذشته   

فصل یک عرضه 

  • بررسی سابقه عرضه در گذشته
  • بررسی تولید کنندگان داخلی – لیست- مشخصات – ظرفیت اسمی و غیره
  • ارائه آمار تولید به تفکیک استانهای کشور
  • بررسی واردات – مقدار، ‌محدودیتها، ‌مقررات، ‌تعرفه ها، ‌کشورهای مبدا و . . . .
  • بررسی میزان قاچاق کالا به کشور ( در صورت وجود قاچاق )
  • بررسی بازارهای تحت پوشش قاچاق
  • بررسی اقدامات قاچاق کالاروی سیستم تولید و توزیع در کشور

فصل دو تقاضا

  • شرحی بر تقاضای کالا در پنج سال گذشته
  • جدول میزان تقاضای داخلی طی پنج سال گذشته به تفکیک حوزه های مصرف
  • تعیین تقاضای کشور به تفکیک استانها و حوزه های مصرف
  • شرحی بر وضعیت صادرات در گذشته
  • جدول مقدار صادرات در پنج سال گذشته
  • بررسی مقررات،‌ محدودیتها،‌ تسهیلات و . . . . برای صادرات کالا
  • بررسی کشورهای مقصد صادرات

 

 

 

علی خویه

مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از ۱۸سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ۱۲ کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

www.khooyeh.ir

تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com

سوابق گروه:

 

علی خویه

khooyeh.com
ارایه بیش از ۵۰۰۰ ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،

اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسی فروش وبازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابیIMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، برنامهبازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایشفروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروشو بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرارفروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهایفروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروشانلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش وبازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهایفروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروشسازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش

 

بخش پنجم پیش بینی عرضه تقاضا در آینده    

فصل یک عرضه 

  • پیش بینی تولید داخل در آینده توسط واحدهای فعال فعلی
  • بررسی طرحهای در حال اجرا
  • پیش بینی تولید طرحهای در حال ایجاد
  • پیش بینی واردات
  • شرحی بر وضعیت واردات در آینده ( سیاستها ،‌مقررات ،‌تسهیلات و غیره )
  • پیش بینی وضعیت قاچاق در آینده ( در صورت وجود قاچاق )
  • پیش بینی بازارهای تحت پوشش کالای قاچاق

 

فصل دو تقاضا

  • پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک حوزه های مصرف
  • پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک بخشهای بازار و استانها
  • پیش بینی صادرات در آینده

فصل سه مصرف 

  • شرحی بر الگوی مصرف کالا
  • محاسبه سرانه مصرف
  • شرحی بر عوامل اثرگذار در مصرف
  • مروری به موجودی انبارها

فصل چهار پیش بینی وضعیت آینده بازار  

  • شرحی بر الگوی مصرف کالا
  • پیش بینی کمبودها و مازادها
  • پیش بینی سهم بازار شرکت مورد مطالعه
  • پیش بینی فرصتها و تهدیدهای فراروی شرکت

 

بخش ششم بررسی قیمتها 

  • شرحی به روش قیمت گذاری کالا در کشور
  • سطح و دامنه قیمتها در پنج سال گذشته
  • تجزیه و تحلیل روند قیمتها
  • مقررات دولتی و محدودیتهای دولتی قیمتها
  • قیمتهای جهانی و شرحی بر آنها
  • بررسی قیمتها در مقاطع مختلف زنجیره مصرف و تعریف ارتباط آنها
  • بررسی شرایط فروش بازار ( نقد – اعتباری – پرداخت – تضمینها )

 

بخش هفتم مطالعات بازار جهانی کالا 

  • مصرفی کشورهای عمده تولید کننده
  • مصرفی کشورهای عمده صادرکننده
  • مصرفی کشورهای عمده وارد کننده
  • بررسی قیمتهای جهانی
  • شرحی بر سیاستها و استراتژی حاکم بر بازار جهانی
  • شرحی بر سیستم های بازار و توزیع کالا در برخی کشورهای مهم

 

بخش هشتم توزیع 

  • شناسایی کانالهای توزیع عمده فروشی و بررسی توان فروش آنها
  • شناسایی کانالهای توزیع خرده فروشی و بررسی توان فروش آنها
  • بررسی سیاستهای حمل و نقل و بسته بندی در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
  • بررسی سیاستهای تبادلات در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
  • بررسی شرایط جذب کانالهای توزیع فعلی
  • بررسی حوزه های تحت پوشش کانالهای توزیع فعلی و وضعیت پراکندگی آنها
  • پیش بینی کانالهای توزیع جدید متناسب با خصوصیات بازار کالا

 

بخش نهم پیشبرد فروش و ارتباطات  

فصل یک پیشبرد فروش 

  • بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای داخلی
  • بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای خارجی
  • بررسی نظام تخفیفات رقبای داخلی
  • پیشنهاد برخی شیوه های مناسب تبلیغات و پیشبرد فروش

فصل دو حسابرسی درون شرکت  

  • محاسبه سهم بازار فعلی محصول
  • محاسبه سهم بازار قابل کسب در افق برنامه ریزی
  • بررسی حاشیه سود فعلی
  • محاسبه حاشیه سود محصول در افق برنامه ریزی
  • بررسی و تحلیل رویه های بازاریابی و پیشنهاد رویه فراخور کالا
  • بررسی ساختار سازمانی بازاریابی شرکت و ارائه نقاط ضعف و قوت
  • بررسی رویه های افزایش سطح رضایت مشتری

 

بخش دهم بررسی عوامل محیطی اثرگذار در بازار کالا 

  • بررسی عوامل اقتصادی
  • بررسی عوامل اجتماعی ،‌فرهنگی و بوم شناسی
  • بررسی عوامل سیاسی و جهانی
  • بررسی عوامل دولتی و قانونی
  • بررسی عوامل فن آوری
  • بررسی اثرات پیوستن کشورمان به WTO

 

بخش یازدهم بررسی رقبا

بررسی وضعیت رقبا از جنبه های :

  • بررسی رقبای مطرح بازار
  • محاسبه سهم بازار
  • بررسی عوامل موفقیت
  • بررسی رویه های بازاریابی و فروش
  • بررسی بازارهای مورد تمرکز
  • بررسی کیفیت محصول
  • بررسی شیوه های توزیع
  • تبلیغات
  • شرایط پرداخت
  • تنوع محصولات
  • بسته بندی
  • تحلیل قدرت رقابت
علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *