بازاریابی زعفران
استراتژی :
۱- در مراحل کاشت – داشت و برداشت – فرآوری و نگهداری زعفران ، روشهای نوین را جایگزین روشهای قدیمی و سنتی نمائیم .
۲- ابزارها ، تجهیزات و ماشین آلات مناسب بجای روشهای سنتی و غیر اصولی به کار گرفته شود .
۳- کیفیت بسته بندی وسورت زعفران را مطابق با خواسته ها و نیازهای مشتریان افزایش داده تا نظر بازارهای هدف تامین گردد .
۴- بر مسائل بهداشتی و آموزشی و اجرای دقیق استانداردهای بین المللی به منظور کسب هر چه بیشتر اعتبار محصولاتمان توجه ویژه داشته باشیم .
۵- به یافته ها و تحقیقات علمی دانشمندان و محققین توجه نموده و نتایج حاصله را در مباحثی از جمله فرآوری زعفران و استفاده از سایر قسمتهای این محصول از جمله گل ، کلاله ، خامه و دیگر بخشهای آن در زمینه صنایع رنگ سازی ، خوراکی، دارویی و بهداشتی استفاده نمائیم .
۶- با توجه به ناشناخته بودن کاربردها و مصارف زعفران در بسیاری از کشورها باید از طریق تبلیغات بین المللی و استفاده از رسانه های جهانی در معرفی و شناساندن جایگاه مناسب زعفران ایران تلاش کنیم .
۷- مزارع بزرگ و یکپارچه می تواند راندمان تولید را افزایش داده و در این زمینه می توان از عامل هم افزایی در کاشت، داشت و برداشت زعفران بهره برد .
اهداف :
حال برای دستیابی به موارد فوق و رسیدن به پاسخ سؤالهای ایجاد شده باید اهداف ذیل را دنبال کنیم .
۱- جمع آوری یافته های علمی محققان و کاربردی کردن آن در فرایند تولید محصول زعفران که از محصول انحصاری و مهم منطقه می باشد .
۲- آشنایی کشاورزان و تولید کنندگان زعفران با یافته های علمی و روشهای نوین تولید .
۳- ارتقاع سطح کیفی محصول زعفران و تطبیق آن با استانداردهای جهانی .
۴-افزایش نقش زعفران در صادرات غیر نفتی و آشنا نمودن هر چه بیشتر بازار جهانی با ارزشهای این محصول .
۵- ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و تجار خارجی و داخلی و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان محصول زعفران .
۶- افزایش میزان بهره وری اقتصادی از زعفران و بالا بردن نقش زعفران در توسعه اقتصادی .
۷- بررسی تاثیر زعفران در صنعت گردشگری چرا که مزارع زعفران در فصل برداشت می تواند مناظر بدیعی را برای جلب گردشگر فراهم آورد و این امر دردو چشنواره گذشته به خوبی محسوس بود .
۸- معرفی شهرستان قائنات به عنوان پایتخت زعفران جهان و اهتمام به فرهنگ ، آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی و فولکولکر منطقه و ایجاد پیوند و ارتباط مردم شهرستان یا سایر مناطق و افزایش اطلاعات عمومی در باره زعفران ایران .
۹- بررسی چشم انداز آینده زعفران در صورتی که دست روی دست بگذاریم و راههای حفظ و حراست از این محصول را دنبال نکنیم در مدت زمان کوتاهی سایر کشورها تولید این محصول را هم ، همانند بازار آن از دست ما گرفته اند و آن زمان دیگر راه برگشتی برایمان باقی نمی ماند .
(( مطالعه بـــازار ))
- متـدولـوژی مطالعه بازار
متدولوژی مطالعات براساس اطلاعات و آمار رسمی کشور و همچنین بررسی اطلاعات و مطالب شهودی بازار تنظیم گردیده است:
۲- منـابع اطـلاعـاتـی مـورد استـفـاده
۲-۱- آمار و اطلاعات رسمی کشور
- مرکز آمار ایران
- بانک مرکز جمهوری اسلامی
- وزارت نیرو
- وزارت صنایع و معادن – بازرگانی
- سازمان نظارت بر توزیع کالا و خدمات
- سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
- شرکت بازرگانی دولتی ایران
- سندیکای تولید کنندگان
- کارخانجات مختلف
- گمرک جمهوری اسلامی ایران
- مجلات تخصصی
و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه
۲-۲- مطالب و آمار و اطلاعات شهودی
- سندیکای تولید کنندگان
- مشتریان و گروه های مرجع کالا
- توزیع کنندگان
- کارشناسان مرتبط
- بخشهای مرتبط بازار
- رقبا
و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه
۳- شـرح خـدمـات مـورد مطـالـعـه
بخش اول – بررسی محصول از دیدگاه فنی
- تعریف محصول
- مروری بر روش تولید محصول
- شیوه های بسته بندی محصول
- شیوه های حمل و نقل
- سیاستهای حمل و نقل
- شیوه های نگهداری و انبارش
بخش دوم – بررسی محصول از دیدگاه مشتریان
- بررسی ویژگی های محصول هنگام مصرف
- بررسی معیارهای مشتریان در انتخاب و خرید
- بررسی برخی معیارهای مورد انتظار مشتریان از محصول
بخش سوم – بررسی کاربردهای محصول
- شناسایی زنجیره مصرف
- شناسایی مصرف کنندگان نهایی
- شرح کامل موارد کاربرد محصول
- بررسی کالاهای جایگزین و مشابه
- شناسایی کالاهای جایگزین
- شناسایی کالاهای مشابه
- شناسایی مزایای نسبی کالاهای جایگزین و مشابه و قدرت جایگزینی آنها
بخش چهارم – بررسی عرضه و تقاضا در گذشته
فصل یک – عرضه
- بررسی سابقه عرضه در گذشته
- بررسی تولید کنندگان داخلی – لیست- مشخصات – ظرفیت اسمی و غیره
- ارائه آمار تولید به تفکیک استانهای کشور
- بررسی واردات – مقدار، محدودیتها، مقررات، تعرفه ها، کشورهای مبدا و . . . .
- بررسی میزان قاچاق کالا به کشور ( در صورت وجود قاچاق )
- بررسی بازارهای تحت پوشش قاچاق
- بررسی اقدامات قاچاق کالاروی سیستم تولید و توزیع در کشور
فصل دو – تقاضا
- شرحی بر تقاضای کالا در پنج سال گذشته
- جدول میزان تقاضای داخلی طی پنج سال گذشته به تفکیک حوزه های مصرف
- تعیین تقاضای کشور به تفکیک استانها و حوزه های مصرف
- شرحی بر وضعیت صادرات در گذشته
- جدول مقدار صادرات در پنج سال گذشته
- بررسی مقررات، محدودیتها، تسهیلات و . . . . برای صادرات کالا
- بررسی کشورهای مقصد صادرات
بخش پنجم – پیش بینی عرضه – تقاضا در آینده
فصل یک – عرضه
- پیش بینی تولید داخل در آینده توسط واحدهای فعال فعلی
- بررسی طرحهای در حال اجرا
- پیش بینی تولید طرحهای در حال ایجاد
- پیش بینی واردات
- شرحی بر وضعیت واردات در آینده ( سیاستها ،مقررات ،تسهیلات و غیره )
- پیش بینی وضعیت قاچاق در آینده ( در صورت وجود قاچاق )
- پیش بینی بازارهای تحت پوشش کالای قاچاق
فصل دو – تقاضا
- پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک حوزه های مصرف
- پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک بخشهای بازار و استانها
- پیش بینی صادرات در آینده
فصل سه – مصرف
- شرحی بر الگوی مصرف کالا
- محاسبه سرانه مصرف
- شرحی بر عوامل اثرگذار در مصرف
- مروری به موجودی انبارها
فصل چهار – پیش بینی وضعیت آینده بازار
- شرحی بر الگوی مصرف کالا
- پیش بینی کمبودها و مازادها
- پیش بینی سهم بازار شرکت مورد مطالعه
- پیش بینی فرصتها و تهدیدهای فراروی شرکت
بخش ششم – بررسی قیمتها
- شرحی به روش قیمت گذاری کالا در کشور
- سطح و دامنه قیمتها در پنج سال گذشته
- تجزیه و تحلیل روند قیمتها
- مقررات دولتی و محدودیتهای دولتی قیمتها
- قیمتهای جهانی و شرحی بر آنها
- بررسی قیمتها در مقاطع مختلف زنجیره مصرف و تعریف ارتباط آنها
- بررسی شرایط فروش بازار ( نقد – اعتباری – پرداخت – تضمینها )
بخش هفتم – مطالعات بازار جهانی کالا
- مصرفی کشورهای عمده تولید کننده
- مصرفی کشورهای عمده صادرکننده
- مصرفی کشورهای عمده وارد کننده
- بررسی قیمتهای جهانی
- شرحی بر سیاستها و استراتژی حاکم بر بازار جهانی
- شرحی بر سیستم های بازار و توزیع کالا در برخی کشورهای مهم
بخش هشتم – توزیع
- شناسایی کانالهای توزیع عمده فروشی و بررسی توان فروش آنها
- شناسایی کانالهای توزیع خرده فروشی و بررسی توان فروش آنها
- بررسی سیاستهای حمل و نقل و بسته بندی در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
- بررسی سیاستهای تبادلات در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
- بررسی شرایط جذب کانالهای توزیع فعلی
- بررسی حوزه های تحت پوشش کانالهای توزیع فعلی و وضعیت پراکندگی آنها
- پیش بینی کانالهای توزیع جدید متناسب با خصوصیات بازار کالا
بخش نهم – پیشبرد فروش و ارتباطات
فصل یک – پیشبرد فروش
- بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای داخلی
- بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای خارجی
- بررسی نظام تخفیفات رقبای داخلی
- پیشنهاد برخی شیوه های مناسب تبلیغات و پیشبرد فروش
فصل دو – حسابرسی درون شرکت
- محاسبه سهم بازار فعلی محصول
- محاسبه سهم بازار قابل کسب در افق برنامه ریزی
- بررسی حاشیه سود فعلی
- محاسبه حاشیه سود محصول در افق برنامه ریزی
- بررسی و تحلیل رویه های بازاریابی و پیشنهاد رویه فراخور کالا
- بررسی ساختار سازمانی بازاریابی شرکت و ارائه نقاط ضعف و قوت
- بررسی رویه های افزایش سطح رضایت مشتری
بخش دهم – بررسی عوامل محیطی اثرگذار در بازار کالا
- بررسی عوامل اقتصادی
- بررسی عوامل اجتماعی ،فرهنگی و بوم شناسی
- بررسی عوامل سیاسی و جهانی
- بررسی عوامل دولتی و قانونی
- بررسی عوامل فن آوری
- بررسی اثرات پیوستن کشورمان به WTO
بخش یازدهم – بررسی رقبا
بررسی وضعیت رقبا از جنبه های :
- بررسی رقبای مطرح بازار
- محاسبه سهم بازار
- بررسی عوامل موفقیت
- بررسی رویه های بازاریابی و فروش
- بررسی بازارهای مورد تمرکز
- بررسی کیفیت محصول
- بررسی شیوه های توزیع
- تبلیغات
- شرایط پرداخت
- تنوع محصولات
- بسته بندی
- تحلیل قدرت رقابت