انواع فروشندگان از رویکردهای مختلف
انواع فروشندگان از رویکردهای مختلف
1-فروشندگان تخفیفی
فروشندگانی هستند ، که چنانچه کالا تخفیف داشته باشد می فروشند و اگر نداشته باشد نمی توانند بفروشند.
2-فروشندگان جایزه محور
اگر محصول جایزه داشته باشد می فروشند اگر نداشته باشد نمی فروشند یا کمتر اهمیت می دهند.
3-فروشندگان برند محور
اگر محصول برند باشد فروش خوبی دارند اگر محصول برند نباشدفروش کمی دارند یا نمی فروشند.
4-فروشندگان تبلیغ گرا
فروشندگانی که پایه و اساس آنها تبلیغات کالا است، اگر محصول تبلیغ داشته باشد می فروشند و اگر نداشته باشد نمی فروشند.
5-فروشندگان رابطه محور
فروشندگانی هستند که فقط چون ارتباط صمیمی با فروشنده یا مشتری دارند ، اگر مشتری عوض شود یا ارتباط ضعیف شود نمی تواند بفروشد
6-فروشندگان شخص محور
به خاطر اینکه شخص پیش مشتری است می فروشد
7-فروشندگان مکان محور/ مکانی
فروشندگانی که در یک منطقه خاصی می توانند بفروشند و چنانچه منطقه عوض شود افت فروش دارند.
8-فروشندگان محصول محور
فروشنده به عنوان مثال مواد غذایی می تونه بفروشه ولی مواد شوینده نمی تونه بفروشه، یا چای می تونه بفروشه ولی برنج نمی تونه بفروشه
9-فروشندگان پرستیژ محور
فروشندگانی که پرستیژ خودشان را یدک می کشند، این فروشندگان فقط پرستیژ فروشندگی دارند با کلاس برخورد می کنند ولی قدرت متقاعد کردن مشتری را ندارند.
10-فروشندگان سیگنالی
فروشندگانی هستند که بر اساس سیگنالهایی که از مدیران خود و …. دریافت می کنند کار خودشان را انجام می دهند
11-فروشندگان لحظه ای/ زمانی
فروشندگانی که صبح ها خوب می فروشند ولی عصرها فروش خوبی ندارند یا اوایل هفته خوب کار می کنند و اواخر هفته ضعیف هستند.
12-فروشندگان ابزار محور/ ابزار گرا
فروشندگانی هستند که اگر ابزار باشه مثل کاتولوگ ویزیتوری، تبلت و … می تونن بفروشن اگر نباشه جرأ پرزنت و معرفی کالا را ندارند.
13-فروشندگان رسانه گرا/ رسانه محور
فروشندگانی که وابسته رسانه ارتباطی هستند مثلا با تلفن خوب می فروشند ولی حضوری نمی توانند بفروشند .
14- فروشندگان شرکت گرا/شرکت محور
فروشندگانی که وابسته به برند شرکت هستند، به عنوان مثال محصولات برند کاله را می فروشند ولی محصولات شرکت به پخش را نمی فروشند.
15-فروشندگان سبد گرا/ سبد محور
فروشندگانی که نگاهشان به سبد است، اگر سبد قدرتمند باشد می فروشند و اگر نباشد نمی فروشند.
16- فروشندگان فصلی
در یک فصل خوب هستند در فصل دیگر ضعیف هستند مثلاً، زمستان به دلیل سرما یا تابستان به خاطر گرما فروششان کم می شود و پاییز فروششان خوب است.
17-فروشندگان نمونه محور
اگر نمونه مجانی داشته باشند می توانند بفروشند اگر نباشد نمی توانند بفروشند.
18-فروشندگان مدیر محور
فروشندگانی که وابسته به مدیرانشان هستند و برای راضی نگه داشتن مدیرانشان می فروشند اگر مدیرانشان عوض شود افت فروش پیدا می کنند.
19-فروشنده تیم محور
وابسته به تیم هستند مثلا در تیم استقلال خوب بازی می کنه وقتی تیمش عوض بشه برود تراکتور سازی ضعیف بازی می کند.
20-فروشنده شخص گرا/نسبیت گرا
فروشنده ای که به خانومها خوب می فروشه توان فروش به آقایان را ندارد یا بلعکس، یا به جوانها خوب می فروشه و به پیرها نمی تواند بفروشد و یا بلعکس.
21-فروشندگان رفتار محور
فروشندگانی هستند که بر حسب رفتارها کار فروش انجام می دهند.
22-فروشندگان خواهش محور/التماس محور
فروشندگانی که با خواهش و التماس و گریه و زاری کالا را به فروش می رسانند.
23-فروشندگان تنبیه محور/جریمه محور
فروشندگانی هستند که باید تنبیه و جریمه شوند تا بفروشند اگر تنبیه یا جریمه نشوند نمی فروشند.
24-فروشندگان اغراق محور
فروشندگانی هستند که بزرگنمایی می کنند (غلو الکی هنگام فروش )
25-فروشندگان خالی بند/دروغ محور
فروشندگانی که هنگام فروش دروغ می گویند.
26-فروشندگان صوری
فروشندگانی هستند که فاکتورهای صوری می زنند.
27-فروشندگان رقیب محور
فروشندگانی هستند که به خاطر رقابت می فروشند و اگر رقیب نداشته باشند نمی فروشند یا کم می فروشند.(فروشندگانی که با فرد یا برند رقابت می کنند)