برنامه استراتژیک فرش

برنامه استراتژیک فرش دستباف موضوع این مقاله است. متاسفانه با وجود برند ارزشمند فرش دستباف ایرانی هنوز موفق به بهره وری مناسب و درست از آن نشده ایم. امروز دنیا فرش دستباف ایرانی را به خوبی می شناسد و می داند که دارای قدمت بسیار زیادی است.

مردم دنیا از دوران صفویه فرش دستباف ایرانی را می شناسند ؛ زیرا این برند برجسته و ارزشمند جزء هدایای نفیس دربار و درباریان به سفیران کشورهای خارجی مثل عثمانی بوده است ، همچنین در دوران های بعدی پادشاهی ایران از این رویه پیروی شد و عامل شناخت آن به جهانیان گردید ، به همین دلیل در بسیاری از موزه های معروف و مهم و قدیمی دنیا فرش دستباف ایرانی همانند جواهرات می درخشد. و همین جاست که برنامه استراتژیک فرش دستباف مهم می شود.برنامه استراتژیک فرش دستباف - نمایشگاه فرش

اما امروزه فرش دستباف ایرانی به دلیل تغییرات فرهنگی مردم دنیا و استفاده از موکت ، کف پوش ، پارکت و … رقبای بسیار زیادی دارد و همانطور که می دانید تمامی سازندگان متریال های جدید دارای تیم بازاریابی و فروش و برناه ریزی هستند اما فرش دستباف ایرانی در این مورد ، ضعف بسیار زیادی دارد و در کلیه مراحل تولید و صادرات از یک روش سنتی استفاده می کند که سد بزرگی بر سر راه رشد و توسعه این صنعت می باشد.

دلیل رکود آن بجای رشد و توسعه شده است. همچنین به دلیل اینکه رنگ و طرح این محصول ارزنده و فاخر به راحتی قابل کپی است رقبا با استفاده از طرح های کپی و مواد اولیه ارزان و کم کیفیت توانسته اند جایگاه مناسبی در بازار برای خود ایجاد نمایند ، لازم به ذکر است که در چند سال گذشته به دلیل تحریم های سیاسی و اقتصادی و رشد بی رویه نرخ تورم و گرانی مواد اولیه و بالا رفتن دستمزد بافندگان و عدم حمایت دولت و نداشتن برنامه مناسب استراتژی ، این صنعت دچار گوشه نشینی شده است.

بنابراین برای بازگردانی این صنعت ( فرش دستباف ایرانی ) به عرصه جهانی نیاز به یک برنامه استراتژیک فرش دستباف با قابلیت اجرای بالا می باشد و در اولین گام نیاز به برنامه های مشتری مداری ویژه در سطح گسترده ای داریم و در مراحل بعدی این برنامه استراتژیک باید به سه مقوله کیفیت ، خدمات و قیمت برای ورود به بازار رقابتی توجه ویژه ای داشته باشد زیرا رقبای ما با سرمایه گذاری بر روی این سه مقوله و استفاده از نقاط ضعف ما به نتایج بسیار خوبی رسیده اند.

برای برنامه استراتژیک فرش دستباف همانطور که می دانید فرش دستباف ایرانی هم سرمایه است و هم هنر ؛ بنابراین تولید کنندگان آن باید جهت بازاریابی و فروش آن برنامه ریزی و زیرساخت های لازم را ایجاد نمایند. در عرصه فرش دستباف ایرانی نداشتن برنامه بازاریابی و زیرساخت های لازم بزرگ ترین نقطه ضعف تولید کنندگان این صنعت به حساب می آید، نیاز است که آن ها مهارت های لازم جهت بازاریابی و فروش و برنامه ریزی و تدوین استراتژی و برندسازی را در اولین فرصت آموزش ببینند ، زیرا در کالاهایی که سرمایه محسوب می شوند بازاریابی و گرفتن سفارش یکی از مراحل مهم روند فروش می باشد که کشور ما در عرصه فرش دستباف در این زمینه بسیار ضعیف است.

لزوم تدوین برنامه استراتژیک فرش دستباف

در پایان برای برنامه استراتژیک فرش دستباف ، نیاز است تولید کنندگان صنعت فرش دستباف ایرانی در زمینه های ایجاد وجه تمایز با رقبا، ایجاد تغییرات در طراحی و رنگ بندی ها ، افزایش میزان کیفیت محصول و افزایش میزان کیفیت خدمات و …. تغییرات بسیار زیادی اعمال نمایند. چنانچه می خواهیم در عرصه تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی موفق باشیم باید در کلیه رویه های این صنعت بومی تغییرات بسیار اساسی و پایه ای ایجاد نماییم و ماموریت و برنامه استراتژی و اهداف را به صورت شفاف و واضح مشخص کنیم و برای رسیدن به این مهم آموزش های لازم را ببینم و سرمایه گذاری و برنامه ریزی های لازم را به صورت چند جانبه انجام دهیم ، در غیر این صورت نمی توانیم از شرایط بد فعلی عبور کنیم و به درجات پایین ترین در عرصه رقابتی این صنعت نزول خواهیم کرد.

 

carpet marketing

علی خویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *