marketing,branding,sales,negotiation

مباني فکري در قيمت گذاري

مباني فکري در قيمت گذاري

1- قيمت گذاري بر مبناي هزينه

2- قيمت گذاري برمباني مشتريان

3- قيمت گذاري بر مبناي ارزش: دراين حالت قيمت گذاري رويکردي گسترده تر از رويکرد قبلي داشته و با لحاظ منافع مشتريان درون سازماني، نهادهاي قانوني و اجتماعي خارجي سازمان در قالب مفهوم ذينفعان، معني و مفهوم مي يابد.

4- قيمت گذاري بر حسب بازار

5- قيمت گذاري بر حسب قيمت رهبر بازار: در اين حالت قيمت محصولات شرکت بر اساس قيمت محصولات رهبر بازار (شرکتي که بالاترين سهم بازار را نصيب خود کرده است) تعيين مي شود.

استراتژي هاي قيمت گذاري

استراتژي قيمت گذاري نفوذي (تهاجمي): در اين حالت شرکت با قيمت بسيار پائيني وارد بازار مي شود و از اين طريق بخشي از سهم بازار هزينه گرا را به خود اختصاص مي دهد. شرکت بست وسترن مثال مناسبي از اين استراتژي است

استراتژي قيمت گذاري غير نفوذي: در اين حالت شرکت با قيمت بسيار بالايي وارد بازار مي شود و از اين طريق بخشي از سهم بازار لوکس گرا را به خود اختصاص مي دهد. مثال مناسب اين استراتژي شرکت Canon است.

استراتژي قيمت گذاري تله اي: در اين حالت شرکت قيمت محصولات اصلي خود را نزديک به قيمت تمام شده اعلام نموده، اما قيمت خدمات الزامي کنار محصول خود را جهت سودآوري، بالا در نظر مي گيرد.

استراتژي قيمت گذاري سبدي: در اين حالت شرکت سعي مي کند با ارايه قيمتي پايين تر براي محصولات خود، اما در قالب يک سبد کالايي براي خريد، مشتريان هزينه گرا را به سوي خود جذب نمايد.

استراتژي قيمت گذاري تخفيفي: در اين حالت شرکت با ارايه تخفيفاتي خاص از قبيل تخفيفات نقدي، زماني (فصلي، روزهاي خاص و …)، تبعيضي و … سعي در کاهش قيمت خود و افزايش رقابت پذيري محصول خود مي نمايد.

استراتژي قيمت گذاري رواني: در اين حالت شرکت سعي مي نمايد قيمت محصول را کمي پايين تر از قيمت واقعي محصول ارايه نمايد (مثلا 99 سنت در برابر قيمت واقعي آن که 1 دلار باشد) تا از آن طريق مشتري به تصور پايين آمدن قيمت محصول – حتي تا حدود 90 سنت- به خريد کالا ترغيب شود.

گردآوری و تالیف: استاد علی خویه www.khooyeh.com، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت،ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 16 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور مدیران عامل مطرح کشور، مجری افزایش فروش بیش از صدها شرکت و سازمان، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و….  www.khooyeh.ir  

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
مدیریت بازاریابی و فروش در شرایط رکود و بحران
فرایند مدیریت بازاریابی و فروش در شرایط رکود و بحران    1- شناسایی کامل شرایط بحران، دلایل ، قوت، ضعف، فرصت ، تهدید2- جلوگیری از تصمیمات عجولانه در شرایط بحران و جلوگیری ...
ادامه ی مطلب
مدیریت بازاریابی و فروش در شرایط رکود و