فهرست کتاب مدیریت فروشگاه، چیدمان و مهندسی فروش
به نام او
که همه هستی از اوست
مدیریت فروشگاه
چیدمان و مهندسی فروش
راهکارهای علمی وعملی مدیریت فروش مهندسی فروش فروشگاه مداری، مهندسی فروش، طراحی و چیدمان فروش پیشبرد فروش، فروش حضوری پخش توزیع و فروش مویرگی
برای تهیه کتاب به انتشارات دیدار دوران 66961641 و انتشارات آگاه مراجعه شود
تأليف و ترجمه:
علي خـويه
تهران
1389
پيشگفتار مولف
توانا بود هر که دانا بود
انسانها زیبایی را دوست دارند. زیبایی در ترکیب هوشمندانه ای با دانش ، اگاهی و خلاقیت می تواند موفقیت چشمگیری را در کسب و کار ما به ارمغان بیاورد. وقتی چیدمان فروشگاه و مغازه ی ما چشمان مشتریان را نوازش دهد، آنها را بر سر ذوق بیاورد و مشتریان را با هر سلیقه ای به سمت کسب و کار ما جذب نماید مطمئنا ما به موفقیت بزرگی در اولین گام دست یافته ایم. آگاهی از شیوه های مدیریت فروشگاه ، کسب اطلاعات پیرامون مهندسی فروش و آگاهی از شیوه های اصولی و متناسب برای چیدمان فروش و تکنیکهای فروشگاه مداری همگی می توانند موفقیت ما را در کسب و کارمان پیش بینی و تضمین کنند با توجه به اهمیت این موضوع ها و نیاز موجود برخود لازم دانستم که شروع به جمع آوری و ترجمه تالیف و تهیه مطالب پیرامون مباحث ذکر شده نمایم. پس ازچندین سال تلاش، آموزش و اجرای امور بازاریابی و فروش و بیش از یک سال تلاش مستمر برای تهیه مطالب کتاب پیش رو اینک این کتاب را به عنوان خدمتی هر چند کوچک به جامعه خود تقدیم می نمایم.
کتاب حاضر می تواند مورد استفاده هر فرد در هرکسب و کاری قرار گیرد. از فروشنده بقالی و مکانیک محله ها گرفته تا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، شبکه ای، اینترنتی، خرده فروشان، عمده فروشان، نمایندگی های کوچک و بزرگ، موسسات، سازمانها، تولید کنندگان، بنگاه های اقتصادی و خدماتی می توانند از این کتاب استفاده نمایند. از جمله مخاطبان کتاب می توان به کاسبان، مغازه داران، فروشندگان، فروشگاهیان، مدیران،کارکنان و دست اندکاران بخش های صنعتی خدماتی بازرگانی تولیدی، دانشجویان، اساتید و علاقمندان در زمینه های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، بازاریابی، فروش، تبلیغات، روابط عمومی و… اشاره کرد.
فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه وچیدمان فروش در فضای مجازی نیز بسیار قابل ملاحظه و پر اهمیت می باشد لذا سعی شده است تا گاهی گریزی به این مسائل نیز داشته باشیم تا کاربردآن در کسب و کارهای اینترنتی نیز بسیار محسوس باشد.
برخود لازم می دانم از خانم فهیمه احمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که با کمک ها و مشاوره های بی دریغ خود مرا یاری نموده و کتاب را بازخوانی و اصلاح نمودند و همچنین از دانشجویان خود به ویژه خانم الله وردی تشکر و قدردانی نمایم.
در پايان ازتمامي همكاران، علاقمندان و خوانندگان گرامي تقاضا مي شود انتقادات پيشنهادات گرامي خود را به آدرس الكترونيكي khooyehali@yahoo.com ارسال نمايند و يا نظرات خود در وب سايتwww.khooyeh.com یا وبلاگ www.alikhooyeh.blogfa.com مرقوم نمايند.
با تشکر و سپاس فراوان
مقدمه:
ذهن هر کاسبی به هر نحوی با مسائلی مختلفی درگیر است. فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروش به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است و بسیار علمی و اجرایی به این مساله توجه می شود و حتی به طور حرفه ای متخصصانی از این امر به کار و فعالیت مشغول هستند بهینه سازی فضاهای داخلی به منظور انجام فعالیتهای روزمره یعنی زندگی و کار است.. نحوه چيدمان و تقسيم بندی فضا، جنسيت و رنگ پوشش سطوح ( كف، سقف و ديوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر ديگر تعيين كننده زيبايي و كار آمدی فضاهای داخلي هستند. امروزه تاثير معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی ) ، راندمان ( در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسيار بديهی و لازم به نظر ميرسد.
مدیریت و کارکنان فروش و فروشگاه در خصوص مواردی چون اهداف و انتظارات فروش فروشگاه، شیوه های انجام کار و ارتباطات نظام مند فعالیت ها با یکدیگر و انتظاراتی که از عملیات مختلف فروش وجود دارد ، بایستی ارتباط برقرار نمایند و مرتباً از منابع ارتباطی ، بازخورد دریافت نموده و نسبت به اصلاح روش ها اقدام نمایند به همین منظور در این کتاب سعی شده است تا به طور متوالی مباحثی کاربردی برای اصول و مدیریت فروشگاه از منظر درونی و بیرونی و طراحی و چیدمان فروش بحث شود و به طور تشریحی به آن پرداخته شود به علت اهمیت چیدمان وطراحی فروش و فروشگاه در فصل هایی ابتدایی سعی شده است تا وضعیت ظاهری فروشگاه بررسی ومطالبی ارایه شود به مرور در فصل های دیگر به مباحث باطنی و تکنیکی فروشگاه مداری و چیدمان فروش پرداخته شود.
فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری
1-1) چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟
مدیریت فروشگاهي عبارت است از ميزان و فراواني فعاليتهايي كه در يك واحد فروشگاهي انجام مي گيرد به طور مثال فروشگاهها ميتوانند فعاليت هاي خود را در خصوص استراتژي كالا ، استراتژي هاي انگيزشي و تشويقي ، استراتژي مالي ، استراتژي موقعيت و مكان فروشگاه ، استراتژي ارتباطالات مشتري و استراتژي مارك تجاري تنظيم نمايند .
فروشگاه مداری با شاخص هايي همچون اهداف بازار فروشگاه ، تعيين چارچوب و برنامه هايي به منظور افزايش رضايتمندي و دستيابي به اهداف بازار و تنظيم برنامه هاي اساسي فروشگاه بر روي ايجاد مزيت هاي رقابتي بادوام و با ثبات تعيين مي گردد
براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، طراحی و چیدمان فروشگاه عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار فروشگاه به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف سودآوری نهایی».
با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزلمان فکر میكنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده میگیریم. با اینهمه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزهکاریهای متفاوتی است که براساس سلیقهها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر میشوند.
1-2) مدیریت امورفروشگاهی
مدیریت امور فروشگاهی ( به ویژه خرده فروشی ) وکلیه اموری است که ازجانب مدیریت فروشگاه برای ایجاد ارتباط بهتر وبیشتربا مشتری درمحل فروشگاه انجام می شود.
زمینه های مورد بحث درمدیریت فروشگاهی
– نحوه تامین کالا
– نحوه تامین مالی خریدها وپروژه ها
– نحوه انتخاب محل برای فروشگاه ها
– نحوه مشتری یابی
– نحوه ایجاد ارتباط ، حفظ وافزایش ارتباطات بامشتری
– چگونگی معرفی، جانمایی ، نمایش وعرضه کالا
– نحوه شناسایی وارزیابی رقبا
– نحوه ایجاد ارتباط وهمکاری بارقبا
– چگونگی خلق ، حفظ وحمایت از Brand
– چگونگی قیمت گذاری
– چگونگی تبلیغات واطلاع رسانی
– چگونگی ایجاد مزیت های رقابتی ( بادوام )
1-3) تاریخچه چيدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار
آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که پیشینه این فن یا هنر به چه زمانی باز میگردد؟
مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل کسب و کار و زندگیاش
[1] .کتاب های دیگری که از این مولف به چاپ رسیده است 1- سبک های تبلیغات (رسا) 2- تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات بازرگانی و بازاریابی (سیته) 3- مدیریت استراتژیک تبلیغات بازاریابی(رسا)4- مهندسی ذهن و ان ال پی در ارتباطات بازاریابی و تبلیغات (رسا) 5- تبلیغات تریزی راهکار حل خلاقانه مسائل بازاریابی ( رسا) 6- راز تجارت 7- بازاریابی املاک و مستغلات(دیدار دوران) و نیزبرخی از نرم افزارهای تولید شده توسط مولف شامل : راز تجارت،مهندسی فروش
پيشگفتار مولف
مقدمه:
فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری
1-1 )چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟
1-2 مدیریت امورفروشگاهی
1-3 تاریخچه چيدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار
1-4 بیست اصل مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش
1-5 جايگاه طراحي و چيدمان فروشگاه در بازاريابي و كسب و كار:
1-6 مدیریت محصول و چيدمان كالا در فروشگاه مداری
1-6.1 موضع و جایگاه محصول:
1-6.2 استراتژیهای تعیین جایگاه محصول در فروشگاه
1-7 سطح فروش و چيدمان كالا :
فصل دوم : تجزیه تحلیل عناصر فروشگاه و محل کسب و کار و چیدمان فروش
2-1) معماري فروشگاه :
2-2) رنگ پردازي وروانشناسی رنگها :
2-2-1)رنگ بسته بندي كالا :
2-3) نور پردازي فروشگاه
2-3-1)سبک های اصلی نورپردازی
2-4) موسيقي فروشگاه و محل کار:
2-4-1) موسیقی درمانی در فروشگاه و محل کار
2-5) ايجاد فضاي معطر و دل انگيز
2-6) تابلوهای راهنمادر فروشگاه و محل کسب و کار
2-7) انتخاب رنگ ديوارها
2-8) انتخاب کفپوش
2-9) استفاده از طبيعت در محیط فروش
2-10) محیط، بهداشت و ایمنی فروشگاه و محل كار
امنیت – حفاظت – بهداشت – دسترسی
2-11) ارگونومی در چیدمان فروش و فروشگاه مداری محل کسب و کار
2-12) موقعیت فروشگاه و محل کسب و کار
2-13) نمای ورودی و محوطه ی اطراف فروشگاه
2-14) نقش تكنولوژي در طراحی و چیدمان فروش و فروشگاه مداری
2-15) فرم و فضا در طراحی و چیدمان فروش و محل کسب و کار
2-16) حجم، بافت و شکل در طراحی و چیدمان فروش
2-17) وضعیت انبار
2-18) وضعیت سردخانه ها
2-19) تبلیغات و اطلاع رسانی
2-20) ویژگی فروشندگان ، صندوق داران ، انتظامات و خدمه
2-21) گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار
2-21-1) کاربردهای گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار
2-21-2) تداوم در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-3) تاكيد در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-4) تعادل در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-5) تناسب: در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-6) ايجاد وحدت در فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-7) تنوع در فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-8) بافت فروشگاه و محل کسب و کار
2-21-9) نورفروشگاه و محل کسب و کار
2-22) چک لیست معاینه فنی طراحی و چیدمان فروش
2-23)چک لیست عوامل داخلی و خارجی فروشگاه
2-24) چک لیست فروشگاه مداری ومدیریت فروشگاه و محل کسب و کار
ده پرسش كليدي در رابطه با خلق ارزش در فروش حرفه ای و محل کسب و کار
2-25) بخش های چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار
2-26) اصول چیدمان محصولات یخچالی در انبار دارویی داروخانه نگین
فصل سوم: مدیریت فروشگاه های بزرگ و محل کسب و کار
3-1) انواع فروشگاهها
3-1-1)نکات مهم در استفاده از خدمات عمده فروشان
3-2) ویژگی های فروشگاه زنجیره ا
3-3)مزایای فروشگاه شبکه ای برای جامعه و مصرف کنندگان
3-4) فعالیت های اجرایی فروشگاه ها و فروشگاههای زنجیره ای
3-5) استراتژي فروشگاهي
3-6) عوامل رشد و توسعه فروشگاه ها به ویژه فروشگاه های زنجیره ای
3-6-1)عوامل بیرونی تاثیر گذار در رشدوتوسعه فروشگاه ها و محل کسب و کار
3-6-2)عوامل درونی تاثیر گذار در رشد و توسعه فروشگاه ها و محل کسب و کار
3-7) ايجاد مزيت رقابتی فروش و فروشگاه و محل کسب و کار
3-7-1) وفاداري مشتري
3-7-1-1)موقعيت و جايگاه فروشگاه و محل کسب و کار
3-7-1-2)سرويس و خدمات
3-7-1-3) پايگاه داده هاي فروشگاه و محل کسب و کار
3-7-2)ارتباط باتامين كنندگان كالا
3-7-3)كاركنان و پرسنل متعهد و موثر
3-7-4)هزينه هاي عملياتي و اجرايي پايين
3-8) استراتژي هاي رشد فروشگاه
3-8-1) نفوذ در بازار
3-8-2) توسعه بازار
3-8-3) توسعه چارچوب فعاليت فروشگاه
3-8-4) تنوع
فصل چهارم: ارتباطات فروشگاهی و فروشگاه مداری و محل کسب و کار
4-1)استراتژي ارتباطات مشتري در بخش فروشگاهی
4-2) نياز به ارتباط موثر در فروش و فروشگاه و محل کسب و کار
4-3) انواع ارتباطات فروشگاهی و محل کسب و کار
4-4) وظايف اجرايي برنامه ارتباطات
4-5) روشهاي برقراري ارتباط با مشتريان
4-6)فرآیند ارتباطات فروشگاهی
4-7)جنبه های عملی از ارتباطات مشتری
4-8)ارتباط موثر در فروشگاه
4-9)محدودیت های ارتباطات فروشگاهی
4-10)انتخاب پیام های ارتباطات
4-11)هزینه های ارتباطات
4-12)الزامات استراتژی ارتباطات مشتری
4-13)وظایف اجرایی برنامه ی ارتباطات
4-13)روش های برقراری ارتباط با مشتریان فروشگاه های بزرگ
4-15) نقاط قوت و ضعف روش های ارتباطات
فصل پنجم : مهندسی فروش، مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار
5-1)مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار
5-2) انواع نمودار فروشگاهي
5-3) واحد سازی و گروه بندی فروشگاه
5-4) مهندسی فروش
5-4-1) شاخه های مهندسی فروش و تجزیه تحلیل فروش
5-5) پیش بینی فروش
5-5)1. روشهای پیش بینی فروش
5-6) برنامه ریزی فروش و فروشگاه و محل کسب و کار
5-7) کارگاه کارگروهی مهندسی فروش و محل کسب و کار
5-7-1) چک لیست مهندسی فروش
5-8) بررسی موردی مهندسی فروش
5-9) هدفگذاری و مدیریت هدف فروش
5-9-1) تفاوت بین مفاهیم هدف، ابزار و عملیات فروش و محل کسب و کار
5-9-2) ویژگی های هدف گذاری خوب
5-9-3) محاسن و مزاياي هدف گذاري فروش
5-9-4) فرایند هدفگذاری در سیستم فروش
5-7-5) سیستم ها و روش های هدفگذاری اجرایی
5-10) سفارش گیری از مشتری
5-11) تعیین بودجه فروش
5-12) مهندسی فروش هدف دار
5-12-1) فروش هدف دار (فروش بر مبناي هدف)
5-12-2) سه مرحله اصلي فروش بر مبناي هدف
5-13) تکنیک ها و استراتژی های فروش
5-13-1) فروش انبوه {Mass Selling}
5-13-2) فروش مبتنی بر بخشهائی از بازار و مشتریان{Segment Selling}
5-13-3)فروش مبتني بر بخش هاي ويژه {Niche Selling}
5-13-4)فروش خرد {Micro Selling}
5-13-5)فروش محلی: {Local Selling}
5-13-6)فروش فردی: {Individual Selling}
5-13-7)فروش یکنواخت(یکنواخت)
5-13-8)فروش چندگانه
5-13-9)فروش متمرکز
5-14) هدف قرار دادن بازار و مشتریان {تعیین بازار و مشتریان هدف}{Target Market}
5-15) ارزیابی بخشهای بازار و مشتریان
5-16) استراتژیهای انتخاب بخشهائی از بازار و مشتریان
5-17) عوامل موثر در گزینش استراتژی انتخاب بازار و مشتریان
اداره و کنترل فروشگاه
5-10-1) جذب و انتخاب پرسنل فروشگاه و محل کسب و کار
5-10-2)تجزیه و تحلیل شغل
5-10-3)شرح شغل
5-10-4)تربیت و آموزش شاغلین فروشگاه و محل کسب و کار
5-10-5)ایجاد انگیزه و کنترل شاغلین فروشگاه
5-10-6)رفتارهای مدیریتی فروشگاهی و محل کسب و کار
5-10-7)تصمیم گیری های فروشگاهی و محل کسب و کار
5-10-8)سبک و شیوه ی مدیریت فروشگاه و محل کسب و کار
5-10-9)ارزیابی پرسنل فروشگاه :
5-10-11)مديريت پيکربندی فروشگاه
– فروشندگان حرفه ای
– كسري و مغايرت كالاها در فروشگاهها و محل کسب و کار
– اصول مكان يابي فروش و فروشگاه و محل کسب و کار
– موقعيت فروشگاه و مشتري
– موقعيت فروشگاه و محيط عمومي شهر
– سطوح تجاري
– شرايط اختصاصي محل فروشگاه
5-13-5) تحقيقات در محل و موقعيت فروشگاه
فصل ششم:چاشنی های فروش و برنامه های ترفیع
6-1) ترفیع و ترویج در فروش و فروشگاه:
6-2) اهداف سیستم ترفیع و چاشنی فروش
6-3) مدیریت کانال توزیع:
6-4) سیستم ترفیع در سطوح کانال:
6-5) عوامل و ابزارهای موثر در سبد ترویج
6-6) پیشبرد فروش
6-7) فروش شخصی و بازاریابی مستقیم حضوری
6-9) روابط عمومی:
6-10) نمونه چاشنی فروش در یک شرکت پخش
6-11) سمپلینگ چیست ؟
6-12) سمپلینگ در ایران
6-13) کاربردهای سمپلینگ
6-14) مزایای سمپلینگ
6-15) هدف از سمپلینگ
6-16) شاخه های سمپلینگ
6-17) مرچندايزينگ
6-18) هدف از مرچندایزینگ
6-19) بودجه مرچندایزینگ
6-20) وظایف Merchandiser یا بازار پرداز
6-21) عوامل مورد نظر مشتریان دربازار پردازی
6-22) عملیات بازارپردازی
6-23) عوامل مورد نظر مشتری دربازارپردازی
فصل هفتم :خریداران و مشتریان فروشگاه ها
7-1) دستهبندي افراد در پذيرش و خرید فروشگاه های جديد
7-2) درک رفتار خریداران، استفاده کنندگان مصرف کنندگان فروشگاه و فروشگاه
7-3) عوامل موثر بر رفتار خریداران فروشگاه و فروشگاه
7-3-1) عوامل فرهنگی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و فروشگاه:
7-3-2)عوامل اجتماعی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و محل کسب و کار
7-3-3)گروههای مرجع و تاثیر آنها بر خرید از فروشگاه و فروشگاه مداری
7-3-4)خانواده و نقش آن در خرید و تهیه اقلام از فروشگاه و محل کسب و کار
7-4) عوامل فردی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و محل کسب و کار
سبک زندگي و تاثیر آن بر خریداران فروشگاه
تلقيات و برداشت های خریداران فروشگا
شخصيت خریداران
7-5) عوامل روانشناختی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و محل کسب و کار
7-6) انواع رفتارهای خرید در فروشگاه و محل کسب و کار
7-7) فرایند 6 مرحله ای انتخاب، خرید و تهیه جنس مشتری از فروشگاه و محل کسب و کار
فصل هشتم: تکنیک های فروشگاه مداری و طراحی و چیدمان فروشگاه
8-1) پوکا یوکی
8-2) استراتژی ضد دزدان فروشگاهی
8-3) Just in Time
8-4) 5s در مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش
8-5) کايزن در مدیریت فروش و فروشگاه مداری
8-6) موداهای فروش و فروشگاه مداری
8-7) فاكتورهاي استرس و نگرانی در محيط های فروش
8-8) مدیریت هزینه های فروشگاه
8-9) شش سیگما در مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار
8-10) فنگ شويي در فروشگاه مداری و چیدمان فروش و محل کسب و کار
پیوست 1) نگاهي كلي به امكانات نرم افزار فروش فروشگاهی و محل کسب و کار
پیوست 2) تجهیزات فروشگاهی
پیوست 3) مورد کاوی طراحي و چيدمان نمایشگاه كتاب
منابع:
معرفی نویسنده و آثار ایشان: