marketing,branding,sales,negotiation

تدوین برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

اصول تدوین طرح و برنامه بازاریابی (Marketing Plan)


b6

علی خویه

مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

www.khooyeh.ir

تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com

سوابق گروه:
ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،

اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسیفروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطاتبازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی وفروش، برنامه بازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایش فروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابیمویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهای فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش سازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش

 


 

 

طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهت­گیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان می­دهد و برای شرکت­های بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار می­رود . این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی می­شود، از شش قسمت تشکیل شده است:

1- اهداف و ماموریت­ها

2- تجزیه و تحلیل وضعیت

3- استراتژی­ها و اهداف

4- برنامه­های تاکتیکی بازاریابی

5- بودجه­بندی، تحلیل عملکرد و پیاده­سازی

6- ملاحظات جانبی

در ادامه به بررسی هر یک از بندهای فوق پرداخته می­شود.

1- اهداف و ماموریت­ها

در این قسمت ابتدا هدف از تهیه­ی این سند بیان می­شود . برای مثال هدف تهیه­ی یک طرح بازاریابی می­تواند به صورت زیر باشد:

“هدف تهیه­ی این سند معرفی کالای جدید، ورود به بازار جدید، افزایش رشد کالای موجود و ارزیابی برنامه­ی سالانه و…است”

و یا مثالی دیگر:

“هدف تهیه­ی این سند تنظیم و تدوین استراتژی یک واحد فعالیت استراتژیک است”

پس از معرفی، هدف “ماموریت” تشریح می­شود . بیانیه­ی ماموریت شامل چند جمله­ی مختصر است که به موارد زیر اشاره می­کند:

1- فلسفه بنیادین سازمان

2- مشتریان

3- کالاها و خدمات

4- ارزش­های اساسی

5- و غیره

2- تجزیه و تحلیل وضعیت

تجزیه و تحلیل وضعیت نگاهی به وضعیت حال و آینده است . این کار از چند دیدگاه بررسی می­شود:

1- تجزیه و تحلیل محصول جاری

2- تجزیه و تحلیل بازار موجود

3- تجزیه و تحلیل شبکه­ی توزیع

4- تجزیه و تحلیل مالی

5- تجزیه و تحلیل رقبا

6- سایر تجزیه و تحلیل­ها

در تجزیه و تحلیل محصول جاری موارد زیر مورد بررسی قرار می­گیرد:

1- ویژگی­ها و صفات محصول

2- قیمت­گذاری محصول

3- کانال­های توزیع محصول

4- ترفیع و ارتقای کیفیت محصول

5- خدمات اضافی محصول

در تجزیه و تحلیل بازار موجود موارد زیر مورد بررسی می­شود:

1- جهت­گیری­ها در بازار هدف

2- ویژگی­های جمعیت­شناختی و روان­شناختی بازار هدف

3- ویژگی­های مشتریان هدف

4- تخمین بازار هدف

5- تحلیل فرآیند خرید مصرف کننده

در تجزیه و تحلیل شبکه­ی توزیع موارد زیر بررسی می­شود:

1- کانال­های توزیع و زنجیره­ی تامین

2- انتظارات توزیع­ کنندگان

3- فرآیندهای خرید

4- نقش محصول در امر توزیع

5- ابعاد توزیع

در تجزیه و تحلیل شبکه­ی رقبا موارد زیر بررسی می­شود:

1- وضعیت “آمیخته بازاریابی” رقبا شامل محصول، ترفیع ، توزیع و قیمت

2- نقاط ضعف و قوت رقبا

3- روند بازاریابی هر یک از رقبا

در تجزیه و تحلیل مالی موارد زیر مورد بررسی قرار می­گیرد:

1- تجزیه و تحلیل فروش

.براساس محصول

.براساس کانال­های توزیع

.براساس مناطق

.براساس سهم بازار

2- تجزیه و تحلیل سود

.هزینه های بازاریابی

.درآمدها

و سرانجام در سایر تجزیه و تحلیل­ها موارد زیر بررسی می­شود:

1- تجزیه و تحلیل مسایل و فرصت­های محیطی

2- تجزیه و تحلیل به کمک ماتریس­ها و منحنی عمر محصول

3- خلاصه وضعیت جاری

3- اهداف و استراتژی­ها

در این بخش اهداف و استراتژی­های بازاریابی مورد بررسی قرار می­گیرند 

مطالب مرتبط
در دنیای واقعی هیچکس به منابع نامحدود، بازارهای بی رقیب، محصولات و خدمات کامل و بدونِ عیب دسترسی ندارد و هیچ قادرِ مطلقی وجود ندارد تا کاری کند که مشتریان ...
ادامه ی مطلب
شرکت‌های غول پیکر می‌دانند که برند آنها به اندازه یک دنیا می‌ارزد و مساله اصلی در بازاریابی داشتن جایگاهی ابدی و تمرکز بر آن است. استیو مک کی*آیا کفش‌های نایک ...
ادامه ی مطلب
 «نام تجاری، منشآ اصلی مزیت رقابتی و سرمایه استراتژیک سازمان است» مدیریت نام تجاری( برند) ایجاد ارتباطات یکپارچه و مؤثر در راستای ایجاد تصویر ذهنی مطلوب و ماندگار از برند در ...
ادامه ی مطلب
مدیریت ارتباط یکپارچه با مشتری(ICRM)صاحب نظران برای غلبه بر محدودیت های عملیات جاری CRM، مفهوم مدیریت ارتباط یکپارچه با مشتریان را پیشنهاد داده اند. این مفهوم چارچوب نظریه پردازانه را ...
ادامه ی مطلب
استراتژی‌های بازاریابیاستراتژی‌های بازاریابی پنج استراتژی که در طراحی برنامه بازاریابی رابطه‌مند مورد توجه قرار می‌گیرد؛ به شرح زیر می‌باشد. این استراتژی‌ها ‌مستقل از یکدیگر نیستند، می‌توانند به طور ترکیبی یا جداگانه ...
ادامه ی مطلب
بازاريابي و مديريت بازار تعريف بازاريابي و مديريت بازار     بازاريابي و مديريت بازار يکي از شاخه هاي مهم دانش مديريت است که وظيفه اصلي آن شناخت نيازها و خواسته هاي انساني ...
ادامه ی مطلب
ارجاع، مهمترین کلید فروشارجاع، مهمترین کلید فروش است. تا حالا شده است که محصولی را خریده باشید و بعد از خرید، بفهمید چه کلاهی سرتان رفته؟ کافی است فقط یک ...
ادامه ی مطلب
آموزش اصول و فنون مذاکره و موفقیت در مذاکره-مذاکره حرفه ای-تکنیکهای مذاکره فروش
آکادمی اصول و فنون مذاکره افتتاح شد. این آکادمی توسط اساتید برتر کشور و دست اندرکاران حرفه ای مذاکره تجاری در ایران با هدف رشد و توسعه ی این دانش به ...
ادامه ی مطلب
بازاریابی هتل تورهای مسافرتی و گردشگری
دوره آموزشی و کارگاه آموزشی مدیریت بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   tourism marketing مدیریت  بازاریابی تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   بازاریابی  تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی   تکنیکها و تاکتیک ...
ادامه ی مطلب
رضایت مشتریرضایت مشتری به معنای راضی بودن یک مشتری یا کاربر سرویس از نحوه عملکرد یا اجرا می باشد، هم چنین می توان آن را به عنوان یک ارزیابی کلی ...
ادامه ی مطلب
نحوه ی درست و اصولی برندسازی
چطور برند بسازیم؟
تدوین استراتژی برند
مدیریت ارتباط یکپارچه با مشتری(ICRM)
استراتژی‌های بازاریابی
بازاريابي و مديريت بازار
مهمترین کلید فروش
آکادمی مذاکره ایران . Negotiation Academy
بازاریابی هتل ،تورهای مسافرتی و آژانس های مسافرتی،
چگونه مشتری را راضی نگه داریم؟