اهمیت توجه به مشتری در شش سيگما
اهمیت توجه به مشتری در شش سيگما
شش سيگما را مي توان يك ابزار مديريتي نيرومند و فراگير، جهت تغيير در سازمان و انطباق بر خواسته هاي مشتري ناميد. همينطور بر خلاف ساير رويكردهاي كيفيت نه تنها يك روش نبوده، بلكه يك چشم انداز، هدف و سمبل نيز در بر دارد .
تعريف نظريه پردازان از شش سيگما به شرح زير مي باشد:
شش سيگما، يك سيستم جامع و انعطاف پذير جهت كسب موفقيت در كسب و كار، حفظ موفقيت و حداكثر نمودن آن مي باشد. شش سيگما با درك دقيق خواسته هاي مشتري، بكار گيري منسجم حقايق و داده ها، تحليل آماري، تمركز بر شناخت، مديريت، بهبود و يا طراحي مجدد فرآيند هاي كسب و كار محقق مي شود.
بسته به چگونگي انطباق وتلفيق شش سيگما در ساختار سازمان، مي توان انتظار يك موفقيت بزرگ ويا شكست بزرگ را داشت. خلق زير ساختي موفق براي شش سيگما، فرايندي مستمر بوده كه هدف آن، القای مسایل كيفيتي در رويكرد تمام افراد سازمان به فعاليت هاي روزمره شان مي باشد. شش اصلي كه به آن ها اشاره میشود، اصول شش گانه شش سيگما مي باشد كه توسط ابزار ها و تكنيك ها و متدولوژي شش سيگما، پشتيباني شده و تحقق مي یابند.
تمركز حقيقي بر مشتري
در بيست سال گذشته، سازمآن هاي بسياري، رسيدن به خواسته ها و انتظارات مشتري و عبور از آن ها را از جمله هدف های استراتژيك خود قرار داده اند، ولي متاسفانه در عمل، تنها اندكي از آنان سعي در درك مستمر نياز ها و انتظارات متغير مشتري نموده اند. طبيعت پوياي نياز مشتري، نيازمند توجه و تمركز مداوم مي باشد. در شش سيگما، تمركز بر مشتري در اولويت قرار دارد، اندازه گيري عملكرد شش سيگما با مشتري آغاز مي گردد، و پروژه هاي شش سيگما با درك تاثيرشان بر رضايت مندي مشتري تعريف مي گردد .
يكي از اصول بنيادين زير ساخت شش سيگما، تمركز بر خواسته هاي مشتري مي باشد. فاكتورهايي كه از ديدگاه مشتريان، مهم مي باشد، ورودي هاي ضروري تيم هاي بهبود فرآيند هستند بنابر اين تشخيص و ارزيابي اين كه مشتري، كيفيت را چگونه مشاهده، درك و احساس مي كند، فرايندي مستمر و حياتي در رويكرد شش سيگما مي باشد.